E-közbeszerzés lehetősége a jelenlegi szabályok alapján

Kérdés: Most milyen szempontból van lehetőség elektronikus közbeszerzésre? Mert a hirdetmény-ellenőrzések közölték velem, hogy nem folytathatok le elektronikusan közbeszerzést, és én ezzel nem értek egyet.
Részlet a válaszából: […] ...§ (2) és (3)bekezdés], a 99/A. § (4) bekezdése szerinti, továbbá a 2/A. § alkalmazásávalmegkötött szerződéseket;– a szerződés módosításáról, teljesítéséről szólótájékoztatót tartalmazó hirdetményt [307. § (1) bekezdés];– amennyiben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 6.

Terméklehívás ütemezése keretszerződésnél

Kérdés: Lehívhatók-e úgy áruk egy keretszerződésen belül, hogy az a megállapított ütemezéstől eltér, az ajánlatkérő raktárra szállítani nem tudja, és a lehívott mennyiséget ki sem fizeti, csak a szállítási ütemezés szerintit?
Részlet a válaszából: […] ...írásban módosítható, kizárólag a Kbt. 303. §-ában meghatározottfeltételek fennállása esetén, továbbá hogy a szerződés módosításárólhirdetményt kell közzétenni a Közbeszerzési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 22.

Szerződés módosítása, meghosszabbítása

Kérdés: Az ajánlatkérővel 2 éves szerződést kötöttünk, amely a második év végén további egy évre meghosszabbítható – a szerződés rendelkezései szerint. Kérdéseink: A szerződést a Kbt. mostani módosítása előtt kötöttük, a meghosszabbítás dátuma és a meghosszabbított rész már a módosítást követő időszakra esik. Erre a március 31-éig érvényes szabályok alkalmazandók? Ha a felek eleve kikötötték a hosszabbítás lehetőségét egy évre, és ennek alapján meghosszabbítják azt, az ugye törvényes? A felek a szerződés meghosszabbítást követő lejárata után is szeretnének az adott közbeszerzési tárgy vonatkozásában szerződni. Erre milyen törvényes lehetőségük van? Azonos feltételekkel meghosszabbítható-e a – már meghosszabbított – szerződés és milyen időtartamra? Vagy: milyen eljárást alkalmazzon az ajánlatkérő, hogy továbbra is az eddigi ajánlattevő nyújthassa részére az adott szolgáltatást? Esetleg – a beszerzési tárgy kivételével – egyes feltételek módosíthatók-e – már amennyiben van lehetőség további szerződéskötésre?
Részlet a válaszából: […] A kérdések sorrendjében válaszunk a követező.A Kbt. módosítása – 2008. évi. CVIII. törvény – főszabályszerint 2009. április 1-jén lép hatályba. A módosított rendelkezéseket ahatálybalépést követően megindított közbeszerzési eljárásokra és az azokeredményeképpen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. április 6.

Szerződésmódosításra vonatkozó szabályok változása

Kérdés: A szerződés módosítására vonatkozó szabályok változnak-e majd a Kbt. módosításával?
Részlet a válaszából: […] Jelenlegi ismereteink szerint a kérdésben szereplőszabályozási terület nem változik. A Kbt. 303. §-a által megkívánt esetben vanés lesz a jövőben is lehetőség a közbeszerzésben megkötött szerződésmódosítására. Azaz olyan esetben, ha a szerződéskötést követően, a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. január 12.

Áfakulcsváltozás "kezelése" egy adott eljáráson belül

Kérdés: Az ajánlatban megadott áfakulcs megváltozott, mire a számlát ki kellett állítanunk. Ilyenkor mi a helyes eljárás, milyen áfakulccsal számlázzunk? Kell-e módosítani a szerződést?
Részlet a válaszából: […] ...a "régi" áfakulccsal a számlát már akkor sem lehetkiállítani, ha erről szerződés van – az Áfa-tv. szabályai miatt.A közbeszerzési szerződés módosítására a közbeszerzésitörvény 303. §-a tartalmaz rendelkezéseket, többek között meghatározva...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. december 15.

Hivatalos inflációs rátát meghaladó áremelés

Kérdés: 2006-ban tartós élelmiszer beszerzésére kötöttünk szerződést. Ebben szerepelt, hogy a mindenkori KSH által kiadott fogyasztóiár-indexeket lehet figyelembe venni a termékek árainál. A szállítónk szerint viszont az étolaj, mák, száraz hüvelyesek esetében a fenti indexek nem követik oly mértékben az áremelkedést, mint a valóságban. Szeretné a termékek árát nagyobb mértékben emelni, mint amit a KSH kiadott, hivatkozással a Kbt. 303. §-ára. Megteheti-e ezt a vevővel szemben? A paragrafus szerinti hivatkozást, azaz a beállott körülményt a 2007. évi gyenge terméssel, szárazsággal magyarázza, mely szerint neki a fenti termékeket fél, illetve harmadáron kellene értékesíteni, mint ahogyan beszerzi. Kérdésünk, hogy jogos-e az állítása?
Részlet a válaszából: […] ...növekedésével – járókockázatot, és így lehetett az adott eljárás nyertese, nincs lehetőség, még a303. §-ra hivatkozással sem a szerződés módosítására. Amennyiben mégis felemeliárait, megszegi a szerződést, melynek következményeire a Kbt. 62....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. április 21.

Szerződéses ár módosítása piaci helyzetre hivatkozással

Kérdés: Közbeszerzési eljárás során 12 havi ártartással került sor szerződéskötésre élelmiszerek szállítása tárgyában. A szerződés ideje alatt – a rendkívüli időjárási viszonyok miatt –, az élelmiszerpiacon kialakult helyzet következtében a szállítók beszerzési árai az inflációs rátát jelentős mértékben meghaladó módon megemelkedtek. A megemelkedett beszerzési árak meghaladják a közbeszerzési szerződésben rögzített eladási árakat, és így az 1993. évi XVI. törvény 29. §-ának 4. pontjával ellentétes helyzet állt elő. Az Agrárpiaci Rendtartásról szóló törvény rendelkezéseinek betartása érdekében, a rendkívüli időjárás következtében kialakult piaci helyzetre történő hivatkozással, lehetséges-e a Kbt. 303. §-ára alapozva a szerződéses árak módosítása?
Részlet a válaszából: […] ...Kbt. 303. §-a szerint akkor jogszerű a közbeszerzésiszerződés módosítása, ha a szerződéskötést követően, a szerződéskötéskor előrenem látott ok következtében olyan körülmény áll be, ami miatt a szerződésvalamelyik fél lényeges jogos érdekét sérti....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. december 17.

Szerződésmódosítással kapcsolatos értelmezések

Kérdés: A közbeszerzési törvény 303. §-ával kapcsolatosan felmerülő szerződésmódosításhoz kapcsolódóan rengeteg kérdés merült fel a gyakorlat során, különösen a Közbeszerzések Tanácsa elnökének 2006. szeptember 13. napján kiadott tájékoztatója alapján. Az első kérdésem az, hogy a módosítás során mi értelmezhető lényeges, jogos érdeksérelemnek? Azon túl, hogy ez igen szubjektív, eszmei érdeksérelem vagy a beszerzés értékéhez képest – esetleg százalékos arányban – meghatározható sérelemről is szó lehet? Van-e erre gyakorlat? A másik kérdés a témához kapcsolódva az, ha fennállnak a Kbt. 303. §-ában felsorolt konjunktív feltételek, akkor a módosítást csak a közbeszerzési értékhatár alatt lehet alkalmazni (8, illetve 15 millió forint)? Az értékhatár felett már más vonatkozó eljárást kell lefolytatni? Esetlegesen elképzelhető az értékhatárt meghaladó összegű szerződésmódosítás is? (A szabályozás nem mondja ezt ki egyértelműen, még ha az alapelvekből ez következik is.)
Részlet a válaszából: […] ...a felek szerződési autonómiája – szemben más, főkénta Ptk. szerinti magánjogi szerződésekkel – csak korlátozottan érvényesül. Aszerződés módosításának a fentiekben meghatározott feltételei értelmébenugyanis a módosításra csak kivételes esetben kerülhet sor,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. április 23.

Szerződésmódosítás jogellenes elmaradása

Kérdés: Vállalkozásunknak két szerződése van folyamatban az ajánlatkérővel. Mindkettő két-két évre szól, és részben időátfedés van közöttük. A közelmúltban kaptunk egy olyan tartalmú megkeresést az ajánlatkérőtől, miszerint a korábban már – az első tender eredményeként megkötött szerződés keretei között – általunk leszállított és leszámlázott két tételt az ajánlatkérőnek "át kellett" tennie a második közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződésre. Ezért kérik, hogy adjunk új ajánlatot, és számlázzuk le a tételeket újra. A második tender alapján a két tétel ellenértéke egyébként kevesebb. Jogszerű-e az ajánlatkérő eljárása? Mely esetben ad lehetőséget a Kbt. az ajánlatkérő kérésének teljesítésére?
Részlet a válaszából: […] ...volna, illetőleg felmondta volna azt.A kérdésben vázolt helyzetben a megrendelés "áttétele" nem jogszerű megoldás,ami közbeszerzésileg a szerződés módosítását érinti, ugyanakkor a teljesítéssorán az ajánlattevő számára egyáltalán nem mindegy, hogy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. április 23.

Szerződésmódosítás kezdeményezésének jogszerűsége

Kérdés: Iskolánk – konyhájának nyersanyagszükségletéhez – (európai uniós értékhatár feletti) nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatásával szerződést kötött húsbeszállításra egy vállalkozóval 2005. szeptember 13-án, 4 éves időtartamra. A kiírás szerint bírálati szempont volt az áremelés mértéke (évente egyszer a mindenkori KSH adatai szerint infláció 0 százaléka 10 pont, 50 százaléka 5 pont, 100 százaléka 0 pont). Az említett vállalkozó 0 százalékos áremelést vállalt 4 évre, ezzel nyerte el a pályázatot. 2006. július 28-án kelt levelében a Kbt. 303. §-ára hivatkozva (szerződéskötéskor előre nem látható ok következtében) 15 százalékos áremelést kezdeményezett – nem az infláció százalékában, hanem egyszeri áremelésként – azzal, hogy ha ezt nem fogadjuk el, felbontja a szerződést. A szerződésünkben erre nincs külön utalás. Milyen lehetőség van a probléma megoldására? Módosítható-e a szerződés? Egyszeri áremelés után a szerződés változatlanul hagyása mellett milyen szankciókat von maga után a módosítás a felekre? A kiírónak milyen jelentési kötelezettségei vannak?
Részlet a válaszából: […] ...olyan változásokra hivatkozik, amelyek előre láthatóakvoltak, és azokat azért nem vette figyelembe, hogy nyerhessen, akkor nemfogadható el a szerződés módosítása iránti igénye.Elképzelhető ugyanakkor az is, hogy bár az ajánlattevőigazolja a feltételeket, ennek ellenére...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. szeptember 25.
1
2