Elektronikus hírközlési szolgáltatások a Kbt.-ben


A Kbt. módosítása 2006. január 15-étől bővítette a törvény hatálya alóli kivételek körét az elektronikus hírközlési szolgáltatás vonatkozásában. Kérdésünk, hogy a kivétel mely beszerzési tárgyakat érinti? Csak a szolgáltatásmegrendelést?


Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2006. november 27-én (54. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1188

[…] összefüggő beszerzésre vonatkozik; – nemzetközi szervezet által meghatározott külön eljárás alapján történő beszerzésre, továbbá – olyan beszerzésre, amelynek kizárólagos rendeltetése az, hogy lehetővé tegye az ajánlatkérő számára egy vagy több nyilvános elektronikus hírközlési szolgáltatás nyújtását, illetve nyilvános elektronikus hírközlő hálózat rendelkezésre bocsátását vagy igénybevételét. A témakörben a Közbeszerzések Tanácsa közleményt adott ki a Közbeszerzési Értesítő 2006. szeptember 22-én megjelent, 110. számában. A közlemény – kérdés szempontjából – legfontosabb hivatkozásai a következők. A Tanács elsődlegesen felhívja a figyelmet arra, hogy a Kbt. szerinti kivételeket minden esetben megszorítóan kell alkalmazni. A törvény 2006. január 15-ével beiktatott, 29. § (1) bekezdésének f) pontja alapján minden olyan beszerzés kivételnek minősül, amelynek kizárólagos rendeltetése, hogy lehetővé tegye az ajánlatkérő számára – nyilvános elektronikus hírközlési szolgáltatás nyújtását, – nyilvános elektronikus hírközlő hálózat rendelkezésre bocsátását, valamint – nyilvános elektronikus hírközlő hálózat igénybevételét. Az új kivételi eset lényegében az ajánlatkérő oldaláról határozza meg a kivételt, és nem tesz különbséget aszerint, hogy az ajánlatkérő kivételt megalapozó tevékenységével összefüggő mely beszerzési tárgyról van szó. (A korábbi kivétel a beszerzés tárgyának oldaláról határozta meg a beszerzés tárgyát, és emiatt irreleváns volt az ajánlatkérő szervezet.) Mindezek alapján a Tanács összegzésében megállapítja, hogy a Kbt. 29. § (1) bekezdése f) pontjának alkalmazási köre szélesebb, mert az árubeszerzésekre, a szolgáltatásmegrendelésekre, továbbá az építési beruházásokra is kiterjed, míg a hatályon kívül helyezett, 29. § (2) bekezdés d) pontja kizárólag a szolgáltatásmegrendelésekre volt irányadó. Emellett a Tanács utal arra is, hogy a két pont hatálya alá tartozó szolgáltatások terén is eltérés látszik, mert az f) pont szerinti szolgáltatásokat a Kbt. nem részletezi – azok széleskörűsége, sokfélesége miatt -, ezzel szemben a korábban hatályos d) pont tekintetében a törvény taxatív felsorolást tartalmazott a közbeszerzési eljárás nélkül megrendelhető szolgáltatások köréről (távbeszélő, telex-, rádiótelefon-, személyhívó és műholdas szolgáltatások). A fentieken túl a Tanács közleményében rögzíti azt is, hogy a jelenleg hatályos Kbt. 29. § (1) bekezdésének f) pontjában meghatározott kivételi kör abban az esetben foglalja magában a – 2006. január 15-ét megelőzően hatályos – d) pont szerinti szolgáltatásokat, ha a nyilvános elektronikus hírközlő hálózattal rendelkező ajánlatkérő e szolgáltatásokat elektronikus hírközlési szolgáltatás nyújtása, nyilvános elektronikus hírközlő hálózat rendelkezésre bocsátása, illetve igénybevétele céljából szerzi be. Ez azt is jelenti, hogy adott esetben, […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.