Kizáró okok igazolása védelmi beszerzéseknél


Védelmi beszerzések esetében a kizáró okok igazolása nincs összhangban a 321/2015. számú kormányrendelettel. Valójában hiányos, vagy leginkább problémát okoz. Van arra lehetőség, hogy mégis a kormányrendeletre hivatkozva határozzuk meg az igazolási formát?


Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2017. október 11-én (211. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4069

[…] kezdeményezés alapján hozott előzetes döntésében e törvény alkalmazása alól felmentést adott – a) és b) pontok.A Kbt. alkalmazásától eltekintő ajánlatkérő egyrészt alkalmazhatja a védelmi és biztonsági célú beszerzésekről szóló 2016. évi XXX. törvényt (továbbiakban Vbt.), továbbá mentesítést kérhet két további kormányrendelet alapján:– az alapvető biztonsági érdeket érintő beszerzések Országgyűlés általi mentesítésének kezdeményezésére vonatkozó feltételekről és eljárásról, valamint az ilyen beszerzések megvalósításakor az ajánlatkérő által érvényesítendő követelményekről szóló 225/2016. Kormányrendelet, valamint– a minősített beszerzések Országgyűlés általi mentesítésének kezdeményezésére vonatkozó feltételekről és eljárásról, valamint az ilyen beszerzések megvalósításakor az ajánlatkérő által érvényesítendő követelményekről szóló 492/2015. Kormányrendelet alapján.A kérdésben jelzett kizáró okok igazolása a Vbt. alapján valóban általános. Esetünkben azonban az alkalmasság és a kizáró okok igazolásának, valamint a közbeszerzési műszaki leírás meghatározásának módjáról szóló 321/2015. Kormányrendelet (továbbiakban Alkalmassági rendelet) nem alkalmazható, hiszen felhatalmazása a Kbt. alapján született, miközben a Vbt. alkalmazása során a Kbt. és kormányrendeletei nem minősülnek háttérjogszabálynak. Amennyiben a két, fentiekben említett kormányrendelet szerint jár el az ajánlatkérő, úgy saját szabályainak kialakítása során figyelemmel lehet az Alkalmassági rendelet szabályaira úgy, hogy azt és olyan részletességgel építi be saját szabályrendszerébe, ahogyan szeretné. De ebben az esetben sem javasolt magára az Alkalmassági rendeletre hivatkozni.A Vbt. esetében más a helyzet, hiszen van saját igazolás szabálya, mely az alábbiak szerint általánosan határozza meg a kizáró okok ellenőrzésének módját és a kérhető igazolások körét.A Vbt. 46. §-ának (1) bekezdésének a)-c) pontjai tartalmazzák a törvény szerinti kizáró okokat, melyeket az eljárást megindító felhívásban írhat előő az ajánlatkérő.Az (5) bekezdés alapján az ajánlatkérő a kizáró okok fenn nem állásának igazolására a következő igazolásokat és nyilatkozatokat köteles elfogadni:– többszakaszos eljárás esetén a beszerzési eljárás részvételi, egyszakaszos eljárás esetén ajánlattételi felhívás feladásának vagy megküldésének napját követően kelt, illetékes bíróság vagy hatóságok nyilvántartásának kivonatát, hatósági erkölcsi bizonyítványt, vagy az illetékes bíróság vagy hatóság által kibocsátott olyan, ezzel egyenértékű okiratot, amely igazolja a 45. § (1) és (2) bekezdésében, valamint ha az ajánlatkérő […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.