Felhívásban nem nevesített végzettség elfogadhatóvá nyilvánítása korrigendum keretében


Jogsértő-e, ha az ajánlatkérő korrigendum keretében az eljárást megindító felhívásban közölt alkalmassági követelményeknek való megfelelés érdekében további, a felhívásban nem nevesített végzettséget is elfogadhatónak nyilvánít?


Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2022. augusztus 9-én (269. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4953

[…] ajánlat érvényes benyújtása, az alkalmasság megállapítása, a nyertes személyének kiválasztása, valamint a szerződés megkötése és teljesítése körében támaszt az ajánlatkérő. A kérdés szerinti esetben az ajánlatkérő az alkalmassági követelményeket módosította akként, hogy a felhívásban meghatározottakhoz képest további végzettséget is elfogadhatónak nyilvánított. A Közbeszerzési Döntőbizottság következetes álláspontja szerint az alkalmassági követelmények meghatározásának alapvető jelentősége van a verseny szereplői számára, hiszen ezeknek a feltételeknek a módosítása nagymértékben befolyásolhatja az érdekelt gazdasági szereplők ajánlatadási stratégiáját. Az eldöntendő jogkérdés mindezek fényében az, hogy az alkalmassági követelmények további végzettségre való kiterjesztése olyan mértékű módosításnak minősül-e, amely már a Kbt. 55. § (6) bekezdésének sérelmét eredményezi.A Kbt. 2. § (1) bekezdésében rögzített alapelv, hogy a közbeszerzési eljárásban az ajánlatkérő köteles biztosítani, a gazdasági szereplő pedig tiszteletben tartani a verseny tisztaságát, átláthatóságát és nyilvánosságát. A jogalkotó sem a Kbt.-ben, sem más jogszabályban nem nyújt tételes eligazítást arra nézve, hogy a felhívás módosítása mikor minősül versenykorlátozónak és ebből az okból tiltottnak, ugyanakkor meghatározza azokat a szempontokat, amelyeket figyelembe kell venni annak mérlegelésekor, hogy egy adott változtatás meghaladja-e a még megengedhető módosítás nagyságrendjét. Alapvetően abból kell kiindulni, hogy a versenyt és az egyenlő esélyű ajánlattételt minden körülmények között biztosítani kell. Mindebből következően a mostanra kikristályosodott gyakorlat az, hogy a módosítás nem lehet olyan mértékű, amely alapján az új feltételek ismerete alapvetően befolyásolhatta volna az érdekelt gazdasági szereplők arra vonatkozó döntését, hogy részt tudnak-e venni a közbeszerzési eljárásban. Ha ugyanis a változtatás ilyen jelentős horderejű, akkor az ajánlatkérőnek az alkalmassági követelményeket más, több gazdasági szereplő részvételét biztosító módon kell meghatároznia, vagyis megfelelő garanciákkal gondoskodnia kell arról, hogy a módosítás ne vezessen a Kbt. 55. § (6) bekezdésének, vagy éppenséggel valamelyik közbeszerzési alapelvnek a sérelméhez.Visszatérve most már a kérdés szerinti esethez, az egyenlő bánásmód és átláthatóság alapelvi követelménye abban az esetben is sérülhet, ha a felhívás módosításával az alkalmassági követelmények bővítésére (és nem csupán pontosítására) kerül sor. Ennek indoka, hogy az egyes gazdasági szereplők nem feltétlenül követik nyomon az olyan eljárásokat, amelyek megindításakor arra az […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.