Részekre bontott közbeszerzési eljáráson belüli további részekre bontás indokoltsága


Jogsértően jár-e el az ajánlatkérő, ha az eredetileg részekre bontott közbeszerzési eljáráson belül a különböző orvosi eszközök beszerzésére vonatkozó közbeszerzési részt nem bontja további részekre az egyes eszköztípusok szerint (például CT és MR képalkotó berendezések), hanem ehelyett egységesen valósítja meg a képalkotó eszközök beszerzésére vonatkozó közbeszerzési részt?


Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2022. szeptember 14-én (270. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4975

[…] több érvényes ajánlat versenyezhessen egymással. A jogszabályszöveg alapján az a következtetés vonható le, hogy a részajánlattétel lehetőségének biztosítása vagy kizárása minden esetben az ajánlatkérő saját megítélése alá esik, és egyben az ő felelősségi körébe is tartozik.Alaptételként rögzíthető, hogy a jogalkotói logika tükrében a megalapozatlan és indokolatlan kizárás, a mesterségesen kialakított egységes beszerzés jogsértő és egyben versenykorlátozó, hiszen ezzel az ajánlatkérő olyan gazdasági szereplőket foszt meg az eljárásban való részvétel lehetőségétől, akik/amelyek csak a beszerzés egy adott részére lennének képesek ajánlatot tenni. Az ajánlatkérőnek a megalapozott döntéshozatalhoz meghatározott lépéssorrendet kell követnie. Először is abban a kérdésben kell állást foglalnia, hogy a beszerzés tárgyának jellegére tekintettel biztosítható-e a részajánlattétel lehetősége. Ha igen, akkor a következő eldöntendő kérdés az, hogy észszerű lehet-e az egyes részekre különböző gazdasági szereplőkkel több szerződést kötni, avagy inkább az egységes beszerzés megvalósításának törvényi feltételei állnak fenn. A következetes döntőbizottsági gyakorlat tükrében szakmai, gazdasági, műszaki, minőségi vagy a szerződés teljesítésével összefüggő más szempontok mérlegelhetők a döntéshozatal során, az ajánlatkérőtől elvárt észszerűséget pedig minden esetben az adott beszerzés egyedi körülményeire figyelemmel szükséges megítélni. Az esetjog által kikristályosított zsinórmérték tehát akként ragadható meg, hogy amennyiben a vizsgált szempontok nem zárják ki, és a beszerzés tárgyának jellege lehetővé teszi, úgy az ajánlatkérő biztosíthatja a részekre történő ajánlattétel lehetőségét, ennek elmulasztása azonban csak akkor kérhető rajta számon, ha ezáltal indokolatlanul, az alapelvi elő­írásokat megsértve foszt meg gazdasági szereplőket az ajánlattétel lehetőségétől.Hangsúlyozandó, hogy a kérdés szerinti esetben az ajánlatkérő a részekre történő ajánlattétel lehetőségét alapvetően biztosította, és csupán az egyik közbeszerzési rész vonatkozásában tekintett el a további részekre bontástól. A kérdésben körülírt, az orvosi diagnosztikában alkalmazott képalkotó eszközök nem képeznek ugyan egymással szorosan összefüggő műszaki egységet, de funkcionális kapcsolat kétségkívül összefűzi őket. Ha az ajánlatkérő által megkötni kívánt szerződéshez kapcsolódó további körülmények egyezősége is fennáll, vagyis például a szerződéses kötelezettségek nem térnek el egymástól a két eszköz tekintetében, akkor az ajánlatkérő eljárása nem tűnik jogszerűtlennek. Önmagában az a tény, hogy egy közbeszerzési rész tárgyát többféle áru képezi, még nem feltétlenül […]
 
Kapcsolódó címke:
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.