Szerződésmódosítás gazdasági helyzet romlására hivatkozással

Kérdés: A jelen gazdasági helyzetben nehéz akár fél évre is előre kalkulálni – például árakat. Egy többéves közbeszerzési szerződés módosítható-e arra hivatkozással, hogy a gazdasági helyzet miatt az ajánlattevőnek a szerződés teljesítése a második évtől már tetemes veszteséggel jár?
Részlet a válaszából: […] ...nemfogadható el, hogy a válságra hivatkozással a Kbt. 303. §-a alapján szerződéstmódosítsanak a felek. Ezért ennek kockázatát az ajánlatkérőnek nem érdemes felvállalnia.(A Kbt. 303. §-a szerint a felek csak akkor módosíthatják aszerződésnek a felhívás,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 22.

Áfakulcsváltozás "kezelése" egy adott eljáráson belül

Kérdés: Az ajánlatban megadott áfakulcs megváltozott, mire a számlát ki kellett állítanunk. Ilyenkor mi a helyes eljárás, milyen áfakulccsal számlázzunk? Kell-e módosítani a szerződést?
Részlet a válaszából: […] ...nyertes ajánlattevő és az ajánlatkérő között az eljáráseredményeként közbeszerzési szerződést kell kötni. A szerződésnek a számlakiállításával és az áfatartalommal kapcsolatos rendelkezéseket kötelezőentartalmaznia kell. Abban az esetben, ha a szerződés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. december 15.

Szerződésmódosítással kapcsolatos értelmezések

Kérdés: A közbeszerzési törvény 303. §-ával kapcsolatosan felmerülő szerződésmódosításhoz kapcsolódóan rengeteg kérdés merült fel a gyakorlat során, különösen a Közbeszerzések Tanácsa elnökének 2006. szeptember 13. napján kiadott tájékoztatója alapján. Az első kérdésem az, hogy a módosítás során mi értelmezhető lényeges, jogos érdeksérelemnek? Azon túl, hogy ez igen szubjektív, eszmei érdeksérelem vagy a beszerzés értékéhez képest – esetleg százalékos arányban – meghatározható sérelemről is szó lehet? Van-e erre gyakorlat? A másik kérdés a témához kapcsolódva az, ha fennállnak a Kbt. 303. §-ában felsorolt konjunktív feltételek, akkor a módosítást csak a közbeszerzési értékhatár alatt lehet alkalmazni (8, illetve 15 millió forint)? Az értékhatár felett már más vonatkozó eljárást kell lefolytatni? Esetlegesen elképzelhető az értékhatárt meghaladó összegű szerződésmódosítás is? (A szabályozás nem mondja ezt ki egyértelműen, még ha az alapelvekből ez következik is.)
Részlet a válaszából: […] ...megkötött szerződésmódosítására nincs lehetőség. A Kbt. 307. §-ának (1) bekezdése értelmében a közbeszerzésieljárások ajánlatkérői kötelesek az eljárások eredményeként megkötöttszerződések módosításáról külön jogszabályban meghatározott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. április 23.

Szerződésmódosítás jogellenes elmaradása

Kérdés: Vállalkozásunknak két szerződése van folyamatban az ajánlatkérővel. Mindkettő két-két évre szól, és részben időátfedés van közöttük. A közelmúltban kaptunk egy olyan tartalmú megkeresést az ajánlatkérőtől, miszerint a korábban már – az első tender eredményeként megkötött szerződés keretei között – általunk leszállított és leszámlázott két tételt az ajánlatkérőnek "át kellett" tennie a második közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződésre. Ezért kérik, hogy adjunk új ajánlatot, és számlázzuk le a tételeket újra. A második tender alapján a két tétel ellenértéke egyébként kevesebb. Jogszerű-e az ajánlatkérő eljárása? Mely esetben ad lehetőséget a Kbt. az ajánlatkérő kérésének teljesítésére?
Részlet a válaszából: […] ...a helyzetben szerződésmódosítás történt, pontosabbankellett volna, hogy történjen. Amennyiben az ajánlatkérő helyesen járt volnael, akkor az első szerződését módosította volna, illetőleg felmondta volna azt.A kérdésben vázolt helyzetben a megrendelés "áttétele"...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. április 23.

Szerződésmódosítás kezdeményezésének jogszerűsége

Kérdés: Iskolánk – konyhájának nyersanyagszükségletéhez – (európai uniós értékhatár feletti) nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatásával szerződést kötött húsbeszállításra egy vállalkozóval 2005. szeptember 13-án, 4 éves időtartamra. A kiírás szerint bírálati szempont volt az áremelés mértéke (évente egyszer a mindenkori KSH adatai szerint infláció 0 százaléka 10 pont, 50 százaléka 5 pont, 100 százaléka 0 pont). Az említett vállalkozó 0 százalékos áremelést vállalt 4 évre, ezzel nyerte el a pályázatot. 2006. július 28-án kelt levelében a Kbt. 303. §-ára hivatkozva (szerződéskötéskor előre nem látható ok következtében) 15 százalékos áremelést kezdeményezett – nem az infláció százalékában, hanem egyszeri áremelésként – azzal, hogy ha ezt nem fogadjuk el, felbontja a szerződést. A szerződésünkben erre nincs külön utalás. Milyen lehetőség van a probléma megoldására? Módosítható-e a szerződés? Egyszeri áremelés után a szerződés változatlanul hagyása mellett milyen szankciókat von maga után a módosítás a felekre? A kiírónak milyen jelentési kötelezettségei vannak?
Részlet a válaszából: […] ...ugyanakkor az is, hogy bár az ajánlattevőigazolja a feltételeket, ennek ellenére az általa kezdeményezett áremelésmértéke az ajánlatkérő számára nem fogadható el. Az ajánlatkérő – tekintettel amegkötött közbeszerzési szerződésre, amelynek alapján...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. szeptember 25.

Szerződésmódosítás gyakorlati kérdései

Kérdés: A szerződésmódosítás hogyan történik a gyakorlatban?
Részlet a válaszából: […] ...indoka elfogadható, a közbeszerzésitörvény 307. §-ának szabályait kell alkalmazni. A felhívott jogszabályhely (1)bekezdése szerint az ajánlatkérő köteles a szerződés módosításáról, valamint aszerződés teljesítéséről külön jogszabályban meghatározott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 16.