Ajánlatkérői minőség meghatározása tulajdonosi viszonyok alapján


Társaságunk helyi közösségi közlekedési közszolgáltatást végez a város közigazgatási hatá­rain belül kizárólagosan, a helyi önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés alapján. A társaságot a helyi önkormányzat és a helyi Volán-társaság hozta létre, majd a Volán-társaság kivásárlását követően az önkormányzat kizárólagos tulajdonába került. 2008-ban a társaság az önkormányzat 100 százalékos tulajdonában álló holding tulajdonába került. A holding a társaság 49 százalékát privatizálta azzal, hogy a vezető tisztségviselőt a közgyűlés kétharmados szavazattöbbséggel választja, de személyére a kisebbségi tulajdonos tesz javaslatot. Kérdésem, hogy a szerkesztőség álláspontja szerint társaságunk a Kbt. mely fejezete és melyik rendelkezése alapján ajánlatkérő?


Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2011. február 21-én (126. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 2603

[…] felette gyakorolni, vagy működését többségi részben egy vagy több ilyen szervezet (testület) finanszírozza. Abban az esetben, ha az Önök társaságát önkormányzati rendelettel hozta létre az önkormányzat, egyúttal a rendeletben meghatározta a társaság által ellátandó feladatokat, az irányításra, ellenőrzésre, működésre vonatkozó szabályokat, akkor e pont alapján ajánlatkérőnek minősülhet a társaság, feltéve hogy működését az önkormányzat többségi részben finanszírozza, vagy meghatározó befolyás áll fenn. A meghatározó befolyás is fennállhat, hiszen az önkormányzat többségi tulajdonos. Amennyiben az önkormányzat a szavazatok többségével rendelkezik – e tulajdoni hányada vagy megállapodás alapján -, akkor a társaság az önkormányzat meghatározó befolyása alatt áll, és ez esetben nem szükséges, hogy a tisztségviselők tekintetében érvényesüljön az akarata, továbbá az sem, hogy a társaság működését többségi részben az önkormányzat finanszírozza. Az i) pont szerint ajánlatkérő az a jogi személy, amelyet közérdekű, de nem ipari vagy kereskedelmi jellegű tevékenység folytatása céljából hoznak létre, illetőleg amely ilyen tevékenységet lát el, ha e bekezdésben meghatározott egy vagy több szervezet, illetőleg az Országgyűlés vagy a kormány meghatározó befolyást képes felette gyakorolni, vagy működését többségi részben egy vagy több ilyen szervezet (testület) finanszírozza. Az e pont szerinti jogalanyiság megállhat azon az alapon, hogy a társaság által ellátott közösségi közlekedési tevékenység nyilvánvalóan közérdekű és nem ipari vagy kereskedelmi jellegű tevékenység, és ezt ráadásul kizárólagos joggal látja el. Itt is feltétel azonban, hogy az önkormányzati többségi finanszírozás megállapítható legyen, vagy meghatározó befolyás álljon fenn az előzőekben leírtak szerint. Amennyiben megállapítható valamelyik eset a Kbt. 22. §-ának (1) bekezdése tekintetében, akkor a társaság általános ajánlatkérőnek minősül, emellett a 162. § (1) bekezdés a) pontja szerint közszolgáltató ajánlatkérőnek is. A 162. § (1) és (2) bekezdése ugyanis az alábbiak szerint rendelkezik. E fejezet alkalmazásában ajánlatkérők a következő szervezetek, ha a 163. §-ban meghatározott tevékenységek valamelyikét folytatják: – a 22. § (1) bekezdésében meghatározott ajánlatkérők; – az a gazdálkodó szervezet [Ptk. 685. § c) pontja], amely felett az a) pontban meghatározott egy vagy több szervezet közvetlenül vagy közvetve meghatározó befolyást képes gyakorolni. E fejezet alkalmazásában továbbá ajánlatkérő az az (1) bekezdés alá nem tartozó szervezet is, amely a 163. §-ban meghatározott tevékenységek valamelyikét vagy ezek kombinációját különleges vagy kizárólagos jog (166. §) alapján folytatja. Amennyiben a 22. § (1) bekezdésben felsorolt előbbi esetek a társaság tekintetében nem állapíthatók meg, akkor a 162. § (1) bekezdés b) pontját, illetve (2) bekezdését kell megvizsgálni. A b) pont a meghatározó befolyás fennállása esetén megállapítható, a (2) […]
 
Kapcsolódó címkék:  
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.