Ajánlatkérő munkaügyi bírsággal kapcsolatos ellenőrzési kötelezettsége
Kérdés
Hogyan értelmezhető a Tanács azon álláspontja, miszerint a szerződés megkötéséig kell ellenőriznie az ajánlatkérőnek, hogy nem volt munkaügyi bírsága az ajánlattevőnek?
Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2006. december 18-án (55. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1204
[…] arra, hogy a hatályba léptető rendelkezés nem írja elő, hogy a módosított előírások csak a 2006. augusztus 24-ét követően megkezdett közbeszerzési eljárásokban lennének irányadóak, így az új szabályok már a folyamatban levő közbeszerzési eljárásokban is alkalmazandók. Ugyanakkor a közbeszerzési törvény módosított rendelkezéseinek hatálybalépése és a hatósági nyilvántartás nyilvánosságra hozatalának időpontja közötti harmincnapos időszak joghézagot teremtett, amelyben az ajánlattevők már nem voltak kötelesek igazolni, hogy nem tartoznak a hivatkozott kizáró ok hatálya alá, ugyanakkor az ajánlatkérők még nem tudták a hivatalos nyilvántartás hiányában ellenőrzési kötelezettségüket teljesíteni. Ezen átmeneti időszakot követően ma már elérhető az említett adatbázis. A hatósági bizonyítványok kiállításával kapcsolatos további kérdésekkel továbbá az OMMF illetékeseihez lehet fordulni [Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelőség, 1399 Budapest 62. Pf. 639., 06-80/ 204-667 (ingyenes zöldszám)]. Felhívja ugyanakkor a tájékoztató a figyelmet arra is, hogy a módosítás nem rendezi azt kérdést, hogy az ajánlatkérőknek mely időpontban kell vizsgálniuk az adatbázis tartalmát, ebből adódóan az eredményhirdetés időpontjáig (illetve esetlegesen az eljárást lezáró szerződés megkötéséig is) fennállhat ez a kötelezettségük. A kérdésben említett vélemény ebben a formában – tudomásunk szerint – szóban hangzott el a Közbeszerzési Társaság konferenciáján, amely nem tekinthető írott, hivatalos tanácsi álláspontnak. Tekintettel arra, hogy a szerződéskötés már az eredményhirdetést követően történik, nem logikus feltételezni, hogy a törvényből nem következő módon az ajánlatkérőnek folyamatosan figyelnie kell egy adatbázist. A tájékoztató egyébiránt úgy fogalmaz, hogy "fennállhat" ez a kötelezettség, amely nem meríti ki azon igényünket, hogy pontosan értsük, meddig is kell ellenőriznie ajánlatkérőnek a szóban forgó kizáró ok fenn nem állását. A Közbeszerzések Tanácsától függetlenül, a honlapon történő közzététel ezen megoldása és ennek jogszabályban történő ilyetén rögzítése meglepő, hiszen az ajánlatkérő közvetlenül nem tudja bizonyítani, hogy az ajánlattevő valóban nem szerepelt az adatbázisban, mint bírságolt fél, hiszen a honlapon megjelenő adatok kinyomtatása nem bizonyítja mindezt. Rendkívül sok kérdést felvet tehát ez az újítás, amellyel kapcsolatban várjuk a Tanács további, hivatalos állásfoglalását. Amit ugyanakkor nem tartalmaz a már idézett tájékoztató, az az adatbázis elérhetősége. A cím: www.ommf.gov.hu. Amennyiben a www.ommf.hu internetcímre keres rá az érintett, szintén az előző címet látja, és érheti el a "hatósági nyilvántartás" pont alatt a "Hatósági nyilvántartás közbeszerzésekhez és támogatásokhoz" linket. Erre rákattintva jutunk el a munkaügyi jogsértést elkövető munkáltatókhoz. A "Közbeszerzés" címszóra rákattintva érhető el az a felület, amelyet kitöltve adatokat kaphatunk az érintett ajánlattevőről. További tájékoztatás szintén ezen a honlapon érhető el. Ennek értelmében 2006. szeptember 23-ától a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. 8/C §-a alapján az OMMF a munkáltatók munkaügyi kapcsolatai rendezettségének más szervek előtti eljárásokban történő igazolása céljából hatósági nyilvántartást vezet. Az OMMF a 2005. augusztus 4. napja után elkövetett jogsértés miatt jogerős és végrehajtható határozattal sújtott munkáltatók nevét, székhelyét, adószámát, az elkövetett jogsértés jogszabályhelyre utalással történő megnevezését és az alkalmazott jogkövetkezményt, valamint a jogsértést megállapító határozat keltét és végrehajthatóvá válásának napját honlapján nyilvánosságra hozza. A közbeszerzésekről szóló törvény 63. §-ának (5) bekezdése alapján a 60. § (1) bekezdés g) pontjában foglalt feltétel megvalósulását az ajánlatkérőnek kell ellenőriznie az OMMF által nyilvánosságra hozott adatokra támaszkodva, azaz az ajánlattevőknek, illetve az alvállalkozóknak a jövőben nem kell a kizáró ok hiányát igazolniuk. Megjegyzi továbbá a felhívás, hogy a közbeszerzési eljáráshoz szükséges, és a rendezett munkaügyi kapcsolatok igazolására szolgáló hatósági bizonyítványok kiállítása a fenti jogszabályváltozás következtében a továbbiakban ismertetett három kivételtől eltekintve 2006. szeptember 23-ától megszűnik, ezzel egyidejűleg megszűnik a hatósági nyilvántartási osztály is, a fennmaradó hatósági bizonyítványok kiállításának rendszerét a későbbiekben ismertetett módon teljesítjük. A továbbiakban tehát a pályázatkiírók, illetve a támogatást nyújtók tájékozódnak a releváns jogsértést elkövetett munkáltatókról az OMMF honlapján megtalálható nyilvántartásból. A keresett nyilvántartás […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*