Hiánypótlás kizárásának jog- és ésszerűsége


A közbeszerzési eljárásokban ajánlattevőként veszünk részt. Többször tapasztaltuk, hogy az ajánlatkérők nem adnak lehetőséget hiánypótlásra. Bár erre a Kbt. lehetőséget ad, mivel indokolható a gyakorlatban az, hogy a hiánypótlási lehetőség kizárása miatt az ajánlatkérő elessen egy jó és számára gazdaságilag is megfelelő ajánlattól, amelyet kizárólag olyan formai ok(ok) miatt kell elutasítani, amely(ek) hiánypótlási eljárás engedése esetén pótolhatóak lettek volna?


Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2007. október 29-én (70. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1439

[…] be, az ajánlatkérőnek is érdeke. Ez azonban nem így történt, azaz a szereplők kockázatminimalizálásra való törekvése a hiánypótlás elhagyásával nem beszerzésitárgy-specifikus. A közbeszerzési eljárásokra vonatkozó hiánypótlási gyakorlattal kapcsolatos feltevések közül beigazolódott, hogy a tárgyalásos eljárásoknál nagyobb arányban engedélyezik a hiánypótlást, mint a hasonlóan kétszakaszos meghívásos eljárásoknál. Azonban ennek okaira, a meghívásos eljárások arányának alacsony volta okán nem találtak megfelelő magyarázatot a kutatók. Az eljárások szakaszainak számával kapcsolatban sem egyértelmű a kép. Itt kiderült, hogy az egyszakaszos eljárások esetében magasabb a hiánypótlás-engedélyezési arány, mint a kétszakaszosak esetében. Találtak azonban magyarázatot a hiánypótlás kizárásának - véleményük szerinti egyetlen elfogadható – okára, mégpedig a korábban említett gyorsított eljárások tekintetében. Az eredmény nem meglepő, hogy a gyorsított eljárások esetén, amikor a sürgősségen a hangsúly, a hiánypótlás a legkevésbé biztosított. Ez esetben is szép számmal található ugyanakkor példa arra, hogy az ajánlatkérők megadják a hiányok pótlásának lehetőségét, tehát amennyiben az nem veszélyezteti a beszerzés zökkenőmentes megvalósulását, tanácsolt gyorsított eljárás esetén is engedélyezni a hiánypótlást. A kutatás eredményeiből és a következtetések alapján is érdemes egyértelművé tenni a hiánypótlás engedélyezésének előnyeit, különös tekintettel a korlátozott körben történő hiánypótlás lehetőségére, amit a Közbeszerzések Tanácsa 1/2007. számú ajánlásában külön kiemel. A vizsgálatban azonban nem tudtak részletes elemzést közölni a korlátozott körben történő hiánypótlásról, tekintettel arra, hogy az ajánlatkérők elvétve alkalmazzák ezt, az egyébként logikus, a hiánypótlást engedélyező, ugyanakkor annak saját, ajánlatkérő által kialakított, rugalmas megoldását kínáló változatát. Akár ennek szélesebb körű alkalmazása, illetve a hiánypótlás értelmezésének kijegecesedése is segíthet abban, hogy fokozatosan szélesebb körben váljon lehetővé alkalmazása, megkönnyítve ezzel az ajánlattevők dolgát, illetve lehetőséget teremtve az ajánlatkérő igényeinek való megfeleléshez. Tény, a hiánypótlás nem a teljesen hiányos ajánlat elkészítéséhez kell, hogy lehetőséget adjon, azonban lehetővé tétele – akár korlátozott körben is – olyan ajánlatkérői hozzáállásról tanúskodik, amelynek célja, hogy a hiánypótlás a közbeszerzés adminisztratív, bürokratikus eljárásrendjének természetes elemévé kell, hogy váljon annak érdekében, hogy az érintettek inkább tartalmi, mintsem formai, egyéb kérdésekkel legyenek elfoglalva. A kérdéshez kapcsolódva: a Kbt. hiánypótlásra vonatkozó rendelkezései – amelyek az uniós támogatott közbeszerzések kivételével az ajánlatkérőre bízzák a hiánypótlás elrendelését – a következők: – Az ajánlatkérőnek az ajánlati felhívásban rendelkeznie kell arról, hogy a közbeszerzési eljárásban a hiánypótlás lehetőségét biztosítja-e, továbbá milyen körben biztosítja azt. Az Európai Unióból származó forrásból támogatott közbeszerzésekre irányuló eljárások esetében az ajánlatkérő legalább egy alkalommal köteles biztosítani a hiánypótlás lehetőségét. – Ha az ajánlatkérő teljes körben biztosította a hiánypótlás lehetőségét, és az ajánlatok vizsgálata alapján ez szükséges, az összes ajánlattevő számára azonos feltételekkel lehetőséget biztosíthat a kizáró okokkal, az alkalmassággal kapcsolatos igazolások és nyilatkozatok, illetőleg az ajánlati felhívásban vagy a dokumentációban az ajánlat részeként benyújtásra előírt egyéb iratok utólagos csatolására, hiányosságainak pótlására, valamint egyéb, az ajánlattal […]
 
Kapcsolódó címke:
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.