Közösségi értékhatárt meghaladó beszerzések lebonyolítása nemzeti eljárásrendben


A Kbt. 18. §-ának (3) bekezdése alapján a feltételek teljesülése esetén akárhányszor megtehetem, hogy közösségi eljárás helyett nemzeti eljárást folytatok le? Vagyis előállhat az a helyzet, hogy az egybeszámítás alapján a közösségi értékhatárt meghaladó beszerzéseket nemzeti eljárásrend szerint bonyolítom le teljes egészében?


Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2012. augusztus 15-én (149. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3002

[…] az említett alkalmazástól azoknál a részeknél, amelyek hozzáadottérték-adó nélküli becsült értéke a szolgáltatások esetében 80 000 EUR-nál, az építési beruházások esetében pedig 1 millió EUR-nál kevesebb, feltéve hogy e részek egybeszámított értéke nem haladja meg az összes rész egybeszámított értékének 20%-át. b) Amennyiben egy hasonló áruk beszerzésére irányuló ajánlat egy időben odaítélt, több részből álló szerződést eredményezhet, a 7. cikk a) és b) pontjának alkalmazásakor az összes rész becsült összértékét figyelembe kell venni. Ha a részek egybeszámított értéke eléri vagy meghaladja a 7. cikkben meghatározott értékhatárt, ezt az irányelvet mindegyik rész odaítélése tekintetében alkalmazni kell. Az ajánlatkérő szerv azonban eltérhet az említett alkalmazástól azoknál a részeknél, amelyek hozzáadottérték-adó nélküli becsült értéke 80 000 EUR-nál kevesebb, feltéve, hogy e részek egybeszámított értéke nem haladja meg az összes rész egybeszámított értékének 20%-át." Tehát a fenti megfogalmazásmód nem a 21 824 000 Ft (80 000 EUR) vagy a 272 800 000 (1 millió EUR) vonatkozásában érdekes, hanem abban, hogy az egybeszámítás során azokat a részeket lehet leválasztani, melyek összességében nem érik el ezt a mértéket. Tehát ha egynél több nemzeti rezsimet bonyolít le az ajánlatkérő, nem okoz problémát, csak a mérték elérését követően nincs lehetőség további kivételre. Praktikusan tehát a teljes beszerzési tárgyat nem lehet feldarabolni, és végül nem közösségi rezsimben beszerezni, hanem csak a fentiekben megengedett mértékig lehet alkalmazni a 18. § (3) bekezdését. A kérdés elsősorban építési beruházásnál érdekes, ahol a mérték lehetővé teszi a többszöri alacsonyabb rezsimben történő beszerzést, míg áru és szolgáltatás esetében viszonylag alacsony. Érdemes megjegyezni, hogy az angol nyelvű szöveg részben eltér a magyar fordítástól és a magyar interpretációtól is a Kbt.-ben. Ennek lényege az alábbiak szerint, hogy az egyidejűséget a szerződéskötéshez köti, ami az egybeszámítás alapja, nem pedig az igény felmerüléséhez. Továbbá egyértelműen egyenként beszél olyan részekről, melyek kiszervezhetők 20% (80 000 EUR vagy 1 millió EUR) mértékig. "5. (a) Where a proposed work or purchase of services may result in contracts being awarded at the same time in the form of separate lots, account shall be taken of the total estimated value of all such lots. Where the aggregate value of the lots is equal to or exceeds the threshold laid down in Article 7, this Directive shall apply to the awarding of each lot. How­ever, the contracting authorities may waive such application in respect of lots the estimated value of which net of VAT is less than EUR 80 000 for services or EUR 1 million for works, provided that the aggregate value of those lots does not exceed 20 % of the aggregate value of the lots as a whole. (b) Where a proposal for the acquisition of similar supplies may result in contracts being awarded at the same time in the form of separate lots, account shall be taken of the total estimated value of all such lots when applying Article 7(a) and (b). Where the aggregate value of the lots is equal to or exceeds the threshold laid down in Article 7, this Directive shall apply to the awarding of each lot. How­ever, the contracting authorities may waive such application in respect of lots, the estimated value of which, net of VAT, is less than EUR 80 000, provided that the aggregate cost of those lots does not exceed 20 % of the aggregate value of the lots as a whole." A következtetés tehát egyértelmű, azaz 20 százalékig van lehetőség a kiszervezésre. Ami miatt a magyar szabályozásban ez nehezen alkalmazható, az maga a 18. § (2) bekezdése, mely nincs tekintettel a projektalapú egybeszámításra. Tehát amint építési engedélyhez, vagy egyidejűséghez, hasonlósághoz kötjük az egybeszámítást, elveszíti jelentőségét a direktíva logikája, mely együtt beszerzésre kerülő beszerzési tárgyakban gondolkodik. Ebben az […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.