Felolvasólap és költségvetés pótolhatósága építési beruházásra irányuló beszerzéseknél
Kérdés
Építési beruházások esetén a végleges ajánlatok megtételekor a felolvasólapot és a költségvetést kell benyújtani. Hiánypótoltatható-e a felolvasólap, ha nem nyújtották be azt? Annak hiányában érvényessé nyilvánítható-e az ajánlat a költségvetési főösszesítő alapján? Másrészt, amennyiben csak a felolvasólap kerül benyújtásra, hiánypótoltatható-e a költségvetés? Harmadrészt (építési beruházás esetén), amennyiben a végleges ajánlat keretében benyújtott költségvetés hibás, alkalmazható-e rá a Kbt. 67. §-ának (8) bekezdése és milyen körben?
Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2014. szeptember 17-én (174. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3485
[…] árazott költségvetés tételei és egységárai pótolhatóak, módosíthatóak, kiegészíthetőek vagy törölhetőek, feltéve hogy a javítás a teljes ajánlati ár vagy annak értékelés alá eső összege változását nem eredményezi. Az ily módon javított árazott költségvetés tekintetében a 68. § nem alkalmazható.Mivel átalánydíjas kivitelezési szerződés esetén az árazott költségvetés változtatására van lehetőség, elemezni kell a (8) bekezdést annak eldöntése érdekében, hogy a változtatás milyen mértékű lehet, hiszen az akár vezethet a teljes költségvetés pótlásához is. Mivel a (8) bekezdés szerint a szakmai ajánlat részeként benyújtott árazott költségvetés tételei és egységárai pótolhatóak, módosíthatóak, kiegészíthetőek vagy törölhetőek – feltéve hogy a javítás a teljes ajánlati ár vagy annak értékelés alá eső összege változását nem eredményezi; ez azt jelenti, hogy létező költségvetéshez nyúlhat hozzá az ajánlattevő. Szükséges tehát, hogy legyen egy alap, melynek tételei pótolhatóak, egy eredeti tartalom, mely módosítható, kiegészíthető. Amennyiben ilyen nem áll rendelkezésre, tehát az ajánlattevő nem vette a fáradságot ahhoz, hogy egy költségvetést készítsen, véleményünk szerint nincs lehetőség hiánypótlásra. Erősíti az érvrendszert, hogy az ily módon javított árazott költségvetés tekintetében a közbeszerzési törvény 68. §-a nem alkalmazható, tehát ha az ajánlatkérő az ajánlatban a 63. § (4) bekezdése szerinti értékelés eredményére kiható számítási hibát észlel, annak javítását az ajánlatkérő végzi el úgy, hogy a közbeszerzés tárgya elemeinek tételesen meghatározott értékeit (az alapadatokat) alapul véve számítja ki az összesített ellenértéket vagy más – az ajánlatban megtalálható számításon alapuló – adatot. A számítási hiba javításáról az összes ajánlattevőt egyidejűleg, közvetlenül, írásban, haladéktalanul tájékoztatni kell.Ez egyben azt is jelenti, hogy szükséges a költségvetés létezése ahhoz, hogy annak végső ára azonos legyen a felolvasólapon szereplő árral, melyet a 68. § alapján nem lehet módosítani számítási hiba javítása keretében.Ha azonban – a kérdés harmadik részére válaszolva – a költségvetés létezik, de hibás, azaz az egyes tételeket összeadva nem adja ki a végleges árat, vagy van benne hiányos sor, […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*