Ajánlatkérő eljárása versenykorlátozás esetén
Kérdés
Az 1996. évi LVII. törvény (a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról, Tpvt.) 11. §-a rendelkezik a gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalmáról. Egy többszakaszos közbeszerzési eljárás során, ahol az ajánlatkérő keretszámot határozott meg, nem versenykorlátozó-e az, ha a részvételi szakaszban jelentkezést benyújtó ajánlattevők közül például három cégnek részben azonos a tulajdonosi köre, illetve a céget jegyző személye is? Mennyiben más a helyzet akkor, ha az eljárás időszakos előzetes tájékoztatóval indul – amely nem tartalmaz még információt a keretszámra vonatkozóan –, részvételi szándékát a fent megjelölt kör nyújtja be, és az ajánlatkérő a részvételi felhívásban kívánja korlátozni az ajánlattételi szakaszba jutók körét? Ez esetben lehet-e szó versenykorlátozásról? Amennyiben bármelyik esetben felmerül a verseny korlátozása, mit kell tennie az ajánlatkérőnek?
Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2016. július 13-án (196. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3849
[…] vagy panaszra vonatkozó szabályai szerint – jelezni a Gazdasági Versenyhivatalnak.A (3) bekezdés akként rendelkezik, hogy amennyiben a közbeszerzésekért vagy az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter a közbeszerzési eljárások, továbbá közbeszerzési szerződések, illetve építési vagy szolgáltatási koncessziók és ezek módosításainak közbeszerzési-jogi ellenőrzése során a Tpvt. 11. §-a, vagy az EUMSZ 101. cikke szerinti rendelkezések nyilvánvaló megsértését észleli vagy azt alapos okkal feltételezi, a Tpvt. bejelentésre vagy panaszra vonatkozó szabályai szerint a Gazdasági Versenyhivatalnak megtett jelzés során – a minősített adat kivételével – jogosult a Gazdasági Versenyhivatalnak átadni az érintett közbeszerzés, szerződés, építési vagy szolgáltatási koncesszió, illetve ezek módosításainak ellenőrzése révén rendelkezésére álló bármely adatot.Válaszunkban ugyanakkor szükséges megkülönböztetni az időszakos előzetes tájékoztatóval induló eljárás esetét, ahol a szereplők összetétele még változhat (konzorciumban is indulhatnak a későbbiekben). A vizsgálatot tehát arra az esetre szükséges korlátozni, amikor már beállt az a helyzet, és az ajánlattevők, a részvételre jelentkezők már nem tudnak változtatni jogszerűen státuszukon. Praktikusan tehát minderre a részvételi határidő lejártát követően, vagy egyszakaszos eljárásban az ajánlattételi határidőt követően kerül sor. A Kbt. 36. § (2)–(3) bekezdéseinek elemzése azonban nem korlátozódhat csupán a Tpvt. 11. §-ában foglaltak megsértésének vizsgálatára. Az EUMSZ 101. cikkének megsértését kimeríti, ha a 101. cikk (1) bekezdése alapján igazolható az összehangolt magatartás, melynek célja a verseny korlátozása.Az EUMSZ 101. cikkének (1) bekezdése értelmében ugyanis a belső piaccal összeegyeztethetetlen, és tilos minden olyan vállalkozások közötti megállapodás, vállalkozások társulásai által hozott döntés és összehangolt magatartás, amely hatással lehet a tagállamok közötti kereskedelemre, és amelynek célja vagy hatása a belső piacon belüli verseny megakadályozása, korlátozása vagy torzítása, így – egyebek mellett – különösen a beszerzési vagy eladási árak, illetve bármely egyéb üzleti feltétel közvetlen vagy közvetett rögzítése – a) pont.A Tpvt. 11. §-a annyiban különbözik ettől, hogy nem tekinti tilosnak azt a megállapodást, amely […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*