Számlázás közös ajánlattétel esetén
Kérdés
Egy közös ajánlattevő megnyerte egy kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárásunkat. Az együttműködési megállapodás szerint a konzorciumvezető nyújtja be a számlát, és a konzorciumi tagok később számolnak el egymással. Az egyik konzorciumi tag alvállalkozót jelentett be a kivitelezés során. Ebben az esetben hogyan kell betartani az alvállalkozói kifizetési szabályokat? Az alvállalkozót bejelentő konzorciumi tag leszámlázza az általa bejelentett alvállalkozó díját?
Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2025. november 12-én (308. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 5551
[…] Tekintettel arra, hogy a Kbt. nem korlátozza az együttműködési megállapodás tartalmát, a közös ajánlattevők akár úgy is megállapodhatnak, hogy a közös ajánlattevőket képviselő ajánlattevő jogosult a számlázásra. Ez a közös ajánlattevők között született megállapodás köti az ajánlatkérőt. A Kbt. 135. § (3) bekezdésére hivatkozással a 322/2015. (X. 30.) Korm. rendelet tartalmazza az építési beruházás ellenszolgáltatásának kifizetésére vonatkozó szabályokat.Amennyiben a közös ajánlattevők a teljesítéshez nem vesznek igénybe alvállalkozót, akkor az ellenszolgáltatás kifizetésére a Ptk. 6:130. § (1)–(2) bekezdése szerint kerül sor; alvállalkozó igénybevétele esetén azonban a 322/2015. (X. 30.) Korm. rendelet 32/A. § rendelkezései szerint történik a kifizetés.A 32/A. § alapján a közös ajánlattevők annak megfelelően nyújtják be számlájukat az ajánlatkérőnek, hogy közülük melyik mekkora összegre jogosult az ellenszolgáltatásból. A számlát benyújtó (ajánlattevők) a számla benyújtásával egyidejűleg nyilatkoznak arról, hogy az általuk a teljesítésbe bevont alvállalkozók egyenként mekkora összegre jogosultak az ellenszolgáltatásból, egyúttal mindegyikük az általa kiállított számlában részletezi az alvállalkozói teljesítés, valamint az ajánlattevői teljesítés mértékét. A számlában feltüntetett alvállalkozói teljesítés ellenértékét az ajánlatkérő a számla kézhezvételét követő tizenöt napon belül átutalja az ajánlattevő(k)nek. Az ajánlattevő(k) – amennyiben erre korábban még nem került sor – haladéktalanul kiegyenlíti(k) az alvállalkozók számláit, vagy az alvállalkozóval kötött szerződésben foglaltak szerint az alvállalkozói díj egy részét visszatartjá(k), majd átadják az ajánlatkérőnek az alvállalkozói követelések kiegyenlítését igazoló átutalások igazolásainak másolatait, és az ajánlattevő(k) által benyújtott számlában megjelölt, ajánlattevői teljesítés ellenértékét az ajánlatkérőként szerződő fél tizenöt napon belül átutalja az ajánlattevő(k)nek.Ahogy a fenti kifizetési folyamatból látszik, az első lépés, hogy a közös ajánlattevők annak megfelelően számláznak, hogy mekkora összegre jogosultak az ellenszolgáltatásból. Bár meg kell jegyezni, hogy a 32/A. § azon rendelkezése, miszerint „az ajánlattevőként szerződő felek mindegyike az általa kiállított számlában részletezi az alvállalkozói teljesítés, valamint az ajánlattevői teljesítés mértékét”, úgy is értelmezhető, hogy a közös ajánlattevők mindegyike köteles a számla kiállítására, és ezen jogukról (kötelezettségükről) nem mondhatnak le. Ugyanakkor az ajánlatkérő nem hagyhatja figyelmen kívül, hogy az együttműködési megállapodás a közös ajánlattevők egyetértésén alapuló, egymás közötti viszonyukat szabályozó szerződés.Ha a közös ajánlattevők egy együttműködési megállapodásban meghatalmaztak maguk közül egy ajánlattevőt a számlázási/kifizetési feladatok ellátására, akkor a számlázási/kifizetési folyamat kötelező lépései […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*
