Minősített ajánlattevők jegyzékére felkerülés "haszna"


Mi az értelme a minősített ajánlattevők jegyzékére felkerülésnek, ha gyakorlatilag szinte valamennyi ajánlatkérő szigorúbb minősítési szempontokat határoz meg a kizáró okok és azok igazolási módja tekintetében?


Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2009. július 27-én (99. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 2024

[…] minősülő, azonos kategóriába tartozó teljesítései körében nem rendelkezik a kérelem beadását megelőző 3 évben évenként legalább 1, az előírt módon igazolt referenciával; = építési beruházásnak minősülő, azonos kategóriába tartozó teljesítései körében nem rendelkezik a kérelem beadását megelőző 5 évben évenként legalább 1, az előírt módon igazolt referenciával. Fentiek rávilágítanak a minősített ajánlattevői rendszer alapvető problémájára, azaz arra, hogy becsült értéktől függetlenül meghatározott alkalmassági kritérium eleve lehetetlen a Kbt. szerint, azaz a kizáró okok igazolása mellett a rendszerbe a Kbt. alapján beépített kötelezettség, hogy alkalmassági kritériumok is meghatározásra kerüljenek, lényegében saját maga lehetetleníti el értelmes kihasználását. Azaz ennek következménye, hogy majdnem minden ajánlatkérő eltérő, szigorúbb minősítési szempontokat határoz meg egy adott közbeszerzési eljárásban. A Kbt. a jegyzékbe kerülési, illetve az abból való törlési eljárás vonatkozásában – a fentiekben hivatkozott szabályaiban – egyebek mellett rendelkezik arról, hogy – a Tanács által vezetett minősített ajánlattevők hivatalos jegyzékét a Tanács a Közbeszerzési Értesítőben és a honlapján közzéteszi, amely – hivatalos jegyzék tartalmazza a minősített ajánlattevő nevét, székhelyét (lakóhelyét); a jegyzék szerinti besorolását, valamint a jegyzékbe bejegyzésének időpontját; – minősített ajánlattevő az lehet, aki megfelel a Tanács által meghatározott és meghirdetett minősítési szempontoknak, és azt az előírt módon igazolja (Kbt. 12. §); – a minősített ajánlattevők hivatalos jegyzékébe történő felvételt a Tanácsnál kell írásban kérelmezni. A kérelmező bármikor kérheti minősítését és a hivatalos jegyzékbe vételét az előírt adatok, tények bemutatása, a szükséges igazolások, nyilatkozatok vagy egyéb dokumentumok csatolása mellett; – a kérelmező a 66-68. § és a 69. § (1)-(3) bekezdése körébe tartozó minősítési szempontoknak megfelelhet úgy is, hogy más szervezet (szervezetek) erőforrására is támaszkodik. Ebben az esetben köteles igazolni, hogy minősítési szempontoknak megfelelő erőforrások rendelkezésére állnak majd a minősített ajánlattevők hivatalos jegyzékén történő szereplés időtartama alatt; – a minősített ajánlattevők hivatalos jegyzékébe történő felvételért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. A díj mértéke százötvenezer forint. A díj megfizetése alól mentesség nem adható. A kérelemhez csatolni kell a díj befizetéséről szóló igazolást is; – lényeges, hogy a Tanács a kérelmet elutasítja, ha az iratokból megállapítható, hogy a kérelmező a minősítési szempontoknak nem felel meg, valamint ha hiánypótlási kötelezettségének határidőben nem tett eleget. A kérelem elutasítását indokolni kell; – a kérelmező attól az időponttól válik minősített ajánlattevővé, amely időponttal a hivatalos jegyzékbe bejegyzést nyert; – a minősített ajánlattevőt a Tanács törli a hivatalos jegyzékből, ha nem felel meg a minősítési szempontoknak; közbeszerzéssel kapcsolatos jogorvoslati eljárásban jogerős határozattal eltiltották közbeszerzési eljárásban való részvételtől; közbeszerzéssel kapcsolatos jogorvoslati eljárásban jogerős határozattal elrendelték […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.