FAKSZ további alkalmazása


Az éppen hatályba lépett új állami építési beruházásokról szóló törvény értelmében a Kbt. 5. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott ajánlatkérő esetén milyen kötelezettségek vannak az eddigi kötelező FAKSZ alkalmazási körre? Ezen ajánlatkérőkre nem vonatkozik az új törvény, de a FAKSZ mint intézmény végleg megszűnik 2026. június 30. napján. Az új jogszabály értelmében a kötelező FAKSZ-eseteket a Kbt. 5. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott ajánlatkérőkre már nem kell alkalmazni? Vagy továbbra is kell szakértelem ezen ajánlatkérők esetében is? Ha igen, kik felelnek meg ennek a követelménynek?


Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2023. december 13-án (285. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 5213

[…] a keretmegállapodás alapján történő, az a)-b) pontban meghatározott értéket el nem érő beszerzés megvalósításába,d) keretmegállapodás alapján történő, az a)-b) pontban meghatározott értékű beszerzés megvalósításába."Ahogy látható, a 2023. november 8. előtt hatályos szabályok alapján valamennyi ajánlatkérői kategória köteles volt a jegyzéken szereplő FAKSZ-ot bevonni a Kbt. 27. § (3) bekezdés a)-d) ponjaiban előírt feltételek alá eső közbeszerzési eljárásokba. 2023. november 8-tól hatályos szabályok alapján már kizárólag a felsorolt ajánlatkérői kategóriák [Kbt. 5. § (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti ajánlatkérő, valamint az 5. § (1) bekezdés c) pont ca) és cb) alpontja szerinti szervezet, a helyi önkormányzati költségvetési szerv és a nemzetiségi önkormányzati költségvetési szerv kivételével] számára kötelező egy "nevesített, külön szabályoknak megfelelő, külön jegyzéken szereplő közbeszerzési tanácsadói kör", az ún. állami közbeszerzési szaktanácsadó (továbbiakban: ÁKSZ) igénybevétele; és ezeket az ÁKSZ-okat kizárólag a Kbt. 27. § (3) bekezdés a)-d) pontban előírt feltételek alá eső közbeszerzési eljárásokban kötelező igénybe venni.Az állami közbeszerzési szaktanácsadói tevékenységről szóló 478/2023. (X. 31.) Korm. rendelet 23. § (8) bekezdésében meghatározott közbeszerzésre kötelezett ajánlatkérői kör számára van egy átmeneti rendelkezés, mely szerint: a Kbt. 197/E. § (1) bekezdés alapján 2026. június 30-ig FAKSZ-ot is bevonhatnak ÁKSZ helyett árubeszerzés vagy szolgáltatás megrendelése esetén.Fontos még kiemelni azt a változást, hogy míg a korábbi kötelező FAKSZ-bevonásra vonatkozó szabály nem korlátozta le a FAKSZ-ok igénybevételének módját (pl. lehetett foglalkoztatott vagy független), esetleg az ajánlatkérő belső szabályzata volt irányadó, addig az ÁKSZ-ok esetében a Kbt. meghatározza, hogy a nevesített ajánlatkérői kategóriába tartozó szervezet által foglalkoztatott személy lehet csak ÁKSZ.A Kbt. 3. § 2a. pontja alapján állami közbeszerzési szaktanácsadónak kizárólag azokat a személyeket lehet tekinteni, akik a Kbt. 5. § (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti ajánlatkérő, valamint az 5. § (1) bekezdés c) pont ca) alpontja és – a helyi önkormányzati költségvetési szerv és a nemzetiségi önkormányzati költségvetési szerv kivételével – cb) alpontja szerinti szervezet által foglalkoztatott személyek, és akik járulékos közbeszerzési feladatot látnak el az őket foglalkoztató ajánlatkérő számára. Az ÁKSZ ugyanakkor a Kbt. 27. § (3b) bekezdése alapján az őt foglalkoztató ajánlatkérő engedélyével más ajánlatkérővel közbeszerzési szakértelem biztosítása céljából megbízási jogviszonyt létesíthet.Amennyiben tehát az ajánlatkérő nem a Kbt. 5. § (1) bekezdés a) és b) pontja, valamint a Kbt. 5. § (1) bekezdés c) pont ca) és cb) alpontja (ide nem értve a helyi önkormányzati költségvetési szervet és a nemzetiségi önkormányzati költségvetési szervet) szerinti ajánlatkérői kategóriába tartozik, azaz a Kbt. 5. § (1) bekezdés cc)-ch), d)-f) pont, (2) bekezdés, a Kbt. 6-7. § szerinti ajánlatkérő vagy éppen a Kbt. 5. § (1) bekezdés c) pont cb) alpontja szerinti helyi önkormányzati költségvetési szerv és a nemzetiségi önkormányzati költségvetési szerv, akkor– egyrészt számára nincs kötelező szabály a közbeszerzési szakértelem biztosításának módjára, a közbeszerzési szakértelem rendelkezésre állását "bármilyen módon" biztosíthatja, saját alkalmazottal, külső megbízottal stb., vagy éppen a Kbt. 27. § (3b) bekezdés alapján ÁKSZ-szal, FAKSZ-szal, nincs névjegyzékhez, képzési feltételekhez, szakmai gyakorlathoz stb. kötve a közbeszerzési szakértelem biztosítása;– másrészt nincs a továbbiakban különbségtétel a közbeszerzési eljárások között.Konkrét példával élve, ha egy Kbt. 5. § (1) bekezdés a) pontja szerinti ajánlatkérő a mai napon uniós eljárási rend szerinti eljárást indít árubeszerzés megvalósítására, akkor a közbeszerzési szakértelem rendelkezésre állásának biztosítására a Kbt. 27. § (3) bekezdés alapján ÁKSZ-ot köteles bevonni, vagy ha kormányrendeletben nevesítették, a Kbt. 197/E. § (1) bekezdés átmeneti rendelkezése (mely a fentiekben jelzett Korm. rendeleti szabályra utal) alapján 2026. június 30-ig FAKSZ-ot is bevonhat helyette. Azonban amennyiben egy Kbt. 5. § (1) bekezdés f) pontja szerinti ajánlatkérő indít a mai napon uniós eljárási rend szerinti eljárást árubeszerzés megvalósítására, akkor sem ÁKSZ-ot, sem FAKSZ-ot nem köteles bevonni, […]
 
Kapcsolódó címkék:    
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.