Tervpályázati eljárás szabályainak változása

Kérdés: Mennyiben módosultak a tervpályázati eljárásra vonatkozó rendelkezések?
Részlet a válaszából: […] ...kivételével – a 3. § rendelkezései alkalmazandók. A hirdetmény külön jogszabály szerinti feladását megelőzően a tervpályázati kiírást az ajánlatkérő nem teheti egyéb módon közzé;– a tervpályázat eredményének közzétételére a rendelet 18. §-ának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. szeptember 19.

Autóbusszal végzett menetrend szerinti szolgáltatás kiszervezése

Kérdés: Mivel a régi autóbusztörvény már nincs hatályban, a Kbt. kivételi köre már nem érvényesül az autóbusszal végzett menetrend szerinti szolgáltatás kiszervezésére?
Részlet a válaszából: […] ...legalább 60 nappal megelőzően. A pályázati felhívásban tájékoztatást kell adni a pályázatonvaló részvétel és a pályázati kiírás beszerzési lehetőségének feltételeiről, apályázat határidejéről, az elbírálás módjáról és szempontjairól...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. augusztus 15.

Változások kezelése a közbeszerzési szerződésben

Kérdés: Szerződésszerű-e a közétkeztetési szolgáltatás teljesítése, ha a telephelyenként szolgáltatott adagszám különbözik a közbeszerzésben kiírt adagszámtól, de a telephelyenként szolgáltatott összes adag nem több a közbeszerzésben kiírt összes adagszámnál, vagyis a szolgáltatás becsült értéke ezzel nem lett magasabb? (Az adagszám a gyerekszám változásából adódhat.)
Részlet a válaszából: […] ...hogymilyen esetben milyen határok között mozoghat az adagok száma. A teljesítésakkor felel meg a szerződésnek, illetve a szerződés a kiírásnak, ha aszerződési időszak alatt nem lesz több a szerződés értéke, mint megkötésekorvolt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. július 11.

Közszolgáltatást végző ajánlatkérő eljárásrendje

Kérdés: Közszolgáltatást végző társaságunk pályázni szeretne a TÁMOP-2.1.3.C-12-re. Az elbírálási időszak alatt szeretnénk lefolytatni egy eljárást a közbeszerzési törvény 40. §-a (3) bekezdésének megfelelően. A projekt összköltsége valószínűleg nem haladja meg a 25 millió forintot, az ajánlatkérő az új Kbt. 6. § (1) bekezdésének c) pontja szerint jelentkezett be. Milyen eljárásrend alkalmazását javasolják?
Részlet a válaszából: […] ...mert a közszolgáltató ajánlatkérőkreirányadó legalacsonyabb közbeszerzési értékhatár 50 millió forint.Ez esetben a pályázati kiírás, illetve a támogatásiszerződés előírásait, feltételeit kell még figyelembe venni, melyek azelszámolhatóság...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. július 11.

Mintaoltalommal védett műszaki megoldás

Kérdés: A beszerzés tárgya egyebek mellett olyan műszaki megoldással valósítható meg, amelyet ipari mintaoltalom véd. Hogyan írjuk ki a beszerzést úgy, hogy ne ütközzünk jogszabályba – alapelvbe –, illetve a műszaki leírásra vonatkozó új szabályba? Megoldható az ilyen jellegű beszerzés közbeszerzési eljárás kiírása nélkül? Mi a helyzet akkor, ha nem kerülhető meg a mintaoltalom a beszerzés tárgya vonatkozásában?
Részlet a válaszából: […]  A beszerzést nem lehetséges közbeszerzésen kívülmegvalósítani, ha tárgya és becsült értéke alapján közbeszerzési kötelezettségvonatkozik rá.Amennyiben a beszerzés tárgyára a hivatkozottak szerintipari mintaoltalom vonatkozik, akkor ezen kizárólagos jog...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. május 2.

Közbeszerzési terv és egybeszámítás

Kérdés: Kérdésünk a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény (továbbiakban: Kbt.) 18. §-a szerinti egybeszámítási szabályok helyes alkalmazására vonatkozik, összefüggésben az önkormányzatok éves összesített közbeszerzési terve (továbbiakban: közbeszerzési terv) elkészítésével. Egy község önkormányzata az Új Széchenyi Terv pályázata keretében pályázati forrást nyert el kerékpár-forgalmi út kiépítése tárgyú projekt megvalósítására. A pályázatot a község önkormányzata egy megyei jogú város önkormányzatával és egy nonprofit gazdasági társasággal kötött konzorciumi megállapodás alapján nyújtotta be. A Kbt. 21. §-ának (3) bekezdése szerint a konzorciumi együttműködési megállapodás rögzíti, hogy a község önkormányzata meghatalmazást kap a konzorcium többi tagjától a projekt megvalósításával összefüggő, szükséges közbeszerzési eljárások ajánlatkérőként történő lebonyolítására. A nonprofit közreműködő szervezet és a község önkormányzata által 2012 januárjában aláírt támogatási szerződésben foglaltak értelmében a Közreműködő Szervezet a projekt teljes megvalósítása során a község önkormányzatával mint kedvezményezettel áll kapcsolatban, a község önkormányzata készíti el az előírásoknak megfelelő elszámolásokat, rajta keresztül történnek a részben utófinanszírozással, részben szállítói finanszírozással érintett kifizetések, és a szükséges közbeszerzési eljárások lebonyolításának teljes felelőssége is a község önkormányzatát terheli. A projekt megvalósításához a község önkormányzata, valamint a megyei jogú város önkormányzata biztosítja a pályázati forrás kiegészítéseként a szükséges önrészt a 2012. évi és a 2013. évi költségvetése terhére, míg a konzorciumban részt vevő harmadik fél semmilyen anyagi kötelezettséget nem vállal. Rövid időn belül meg kell határozni és elő kell készíteni a közbeszerzési eljárásokat – lévén hogy önkormányzatokról van szó – a közbeszerzési terveik összeállításával párhuzamosan, azonban az egybeszámítási szabályok jelentős módosulása miatt számos kérdés merül fel esetünkben, mivel a Kbt. nem rendelkezik a becsült érték meghatározásáról arra vonatkozóan, ha több ajánlatkérő közösen valósít meg egy közbeszerzést. Véleményünk szerint esetünk "speciális", mivel nem arról van szó, hogy költséghatékonyságot szem előtt tartva a két önkormányzat egy közbeszerzési eljárást bonyolít le, például: papír, írószer beszerzésére azzal a céllal, hogy minél kedvezőbb áron és feltételekkel tudjon szerződést kötni az eljárás lefolytatása költségeinek mérséklése mellett, hiszen itt egy, a megyei várost és a községet összekötő 6 km hosszú kerékpárút kiépítése valósul meg közigazgatási területüket érintő költségmegosztással az önrészek vonatkozásában, továbbá a projekt megvalósításához az elnyert pályázati forrás miatt előírt szolgáltatásokat kell igénybe venni, mint például: könyvvizsgálat, műszaki ellenőri tevékenység, nyilvánosság biztosítása, projektmenedzseri tevékenység ellátása és szemléletformálás, melyek nem értelmezhetők életszerűen külön-külön a két önkormányzat vonatkozásában, mivel mindegyik a konkrét megvalósítandó kerékpárút kiépítéséhez, mint egy egységet képező beruházáshoz kapcsolódik. A kapcsolódó szolgáltatások megrendelésére irányuló szerződéseket a két önkormányzat fele-fele arányban, a projektmenedzseri tevékenység költségét csak a község önkormányzata finanszírozza az önrészek vonatkozásában. Az új egybeszámítási szabály szerint a hasonló szolgáltatások megrendeléseire irányuló szerződések becsült értékét egybe kell számítani, ha beszerzési igényük egy időben merül fel. Tekintettel arra, hogy az idő rövidsége miatt minél előbb meg kell határoznunk a projekthez kapcsolódó közbeszerzéseket, ezért figyelemmel a Kbt. 33. §-ában foglaltakra, mely szerint a közbeszerzési tervet továbbra is egy évre kell elkészíteni – jobb híján –, egy költségvetési évet veszünk alapul az egybeszámítási szabályok érvényesítése során az "egy időben felmerülés" értelmezéseként. A kerékpár-forgalmi út kiépítése tárgyában szükséges építési beruházással összefüggésben az egybeszámítási szabályok értelmezése nem okoz gondot, hiszen az ugyanazon építési beruházások megvalósítására irányuló szerződések becsült értékét kell egybeszámítani. Esetünkben ehhez a konkrét építési beruházáshoz kapcsolódó más szerződés nem merül fel.
Kérdésünk az, hogy az egybeszámítási szabályokat milyen módon alkalmazzuk helyesen azon szolgáltatásmegrendelések vonatkozásában, amelyeket a két önkormányzat közösen finanszíroz az önrészek tekintetében, hiszen a megyei jogú város önkormányzata költségvetésében ezek a tételek átadott pénzeszközként jelennek meg a költségvetési rendeletében, míg a község önkormányzata költségvetésében átvett pénzeszközökként, a község önkormányzata által biztosított önrészek mellett. Gyakorlatilag minden, a projekthez kapcsolódó szerződés költségvonzatát a község önkormányzata fizeti? Tekintettel arra, hogy mind a két önkormányzatnak saját közbeszerzési tervet kell készítenie saját beszerzései vonatkozásában, ezek összeállítása során mindegyiknek a projekttel érintett szolgáltatások területén a saját költségvetésében vállalt önrész összegével kell kalkulálnia, mint becsült érték, és meghatároznia, hogy szükséges-e a konkrét szolgáltatások vonatkozásában közbeszerzési eljárást lebonyolítani, vagy sem? (Az érintett szolgáltatások vonatkozásában a tényleges becsült érték nem azonos a két önkormányzat költségvetésében szereplő összegekkel.) Ha a projekttel érintett szolgáltatások vonatkozásában az egyik önkormányzatnál nem, míg a másiknál kellene közbeszerzést megvalósítani, annak kiírására sor kerül, ha a külön-külön elvégzett vizsgálat a két önkormányzat vonatkozásában azt eredményezi, hogy esetleg más-más eljárásrendben kellene adott szolgáltatásra vonatkozóan közbeszerzési eljárást lefolytatni, akkor a "magasabb" eljárásrendben kerül kiírásra a közbeszerzési eljárás, ezzel a módszerrel talán nem követnénk el "túl nagy hibát" az egybeszámítási szabályok érvényesítése során. Más megoldás lehetne, ha csak a község önkormányzata beszerzései vonatkozásában vennénk figyelembe a projekttel összefüggő szolgáltatások "teljes" becsült értékét (mivel a megyei jogú város átadja az általa vállalt önrészek összegét), és így számítanánk ki, hogy mely területeken kell közbeszerzési eljárást lebonyolítani. További kérdéseket vet fel, hogy a konzorciumban részt vevő nonprofit gazdasági társaság beszerzéseit is figyelembe kell-e venni (és milyen számítási metodikát használva) az egybeszámítási szabályok alkalmazása vonatkozásában, hiszen a társaság a közbeszerzési terve összeállításakor a projekttel összefüggő szolgáltatások teljes vagy "részleges" becsült értékével nem kalkulál a beszerzései megállapítása során, hiszen anyagi kötelezettségvállalása ezek vonatkozásában nem áll fenn.
Részlet a válaszából: […]  A leírt eset meglehetősen összetett, és valamennyi relevánskörülmény ismerete nélkül nem is vállalkozunk arra, hogy konkrét ügyben adjunkállásfoglalást.Azt javasoljuk, hogy mindenekelőtt a KözreműködőSzervezettel tekintsék át a támogatott projekt beszerzési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. április 10.

Közbeszerzés kiírása használt eszközökre

Kérdés: Lehet-e használt eszközökre, műszerekre közbeszerzést kiírni? Mivel az új gépek ára sokszor nagyon magas, néhány éves, műszakilag jó állapotú termék is megfelelne az ajánlatkérőknek, amelynek az ára jóval kedvezőbb lenne, a karbantartás mellett is.
Részlet a válaszából: […]  Az ajánlatkérő szabadsága eldönteni, hogy használt vagy újgépet szeretne vásárolni. Amennyiben a paramétereket megfelelően meg tudjahatározni és jól elő­­készíteni a beszerzést, úgy nincs ennek akadálya. Javasolhatóugyanakkor, hogy ne zárja ki teljesen új gép...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. március 19.

Árlejtés alkalmazhatósága

Kérdés: Már minden eljárás esetében lehet árlejtést alkalmazni? Korábban – az irányelvek szerint – nem így volt.
Részlet a válaszából: […] ...esetén is, valamint a 33. cikkben említettdinamikus beszerzési rendszer keretében odaítélendő szerződésekre vonatkozópályázat kiírása esetén is."A hazai szabályozás tehát túllépett ezen a megszorítóértelmezésen, és vélhetően az új, jelenleg tervezeti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. február 27.

Szerződéses kereteket meghaladó többletmennyiség beszerzése

Kérdés: Közbeszerzési szerződés alapján gyártunk az ajánlatkérőnek terméket. A szerződés teljesítése során kiderült, hogy a kiírás mennyisége nem elegendő a szerződés időszakában az ajánlatkérő tevékenységéhez. Ilyen esetben a többletmennyiség hogyan szerezhető be? Módosítható a szerződés pótmegrendelésre, vagy új közbeszerzést kell kiírni? (A hiányzó termék értéke nettó 14 millió forint.)
Részlet a válaszából: […]  Amennyiben az eredeti beszerzési tárgy mennyisége nemtartalmazta a további mennyiséget akár opcióként, vagy további százalékos vagymennyiségi eltéréssel, szerződésmódosítás keretében a korábban megkötöttszerződést nem lehet kiegészíteni. Hasonlóképpen kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. február 6.

Nem forintban rendelkezésre álló árbevételi adatok "árfolyama"

Kérdés: Az ajánlatkérő adatokat kért a beszerzés évét megelőző 3 év árbevételéről. Az adatok nem forintban állnak rendelkezésünkre. Milyen árfolyamon kell átszámolnunk forintra az árbevételt? A kiírás erre nem tartalmaz utalást. Van erre az esetre speciális szabály?
Részlet a válaszából: […]  Ebben az esetben érdemes kiegészítő tájékoztatást kérni, éspontosítani az ellenszolgáltatás megjelölésének részleteit. Amennyiben azajánlatkérő nem foglalkozik árfolyamkérdésekkel, úgy az ajánlatkérő kockázata,hogy milyen áron árazza be termékét, és melyik...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. február 6.
1
9
10
11
39