Többes megjelenés tilalma


Egy nemzeti nyílt közbeszerzési eljárásunkban két ajánlattevő ugyanazt a szakembert nevezte meg a szakmai tapasztalattal összefüggő alkalmassági követelménynek való megfelelés érdekében. Ez jogszerű, vagy vizsgálni kell az összeférhetetlenséget?


Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2025. február 5-én (299. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 5424

[…] ajánlattevő, illetve részvételre jelentkező szerződés teljesítésére való alkalmasságát nem igazolhatja, mivel az ajánlattevői/részvételre jelentkezői szerepkör ütközik egy másik ajánlattevő/részvételre jelentkező kapacitást biztosító szervezetének szerepkörével.Ahogy a fenti rendelkezésből kiolvasható, a többes megjelenés tilalma kizárólag az ajánlattevő (részvételre jelentkező) oldaláról közelíti meg a kérdéskört; azaz azt tiltja, hogy a közbeszerzési eljárásban ajánlattevő (részvételre jelentkező) szerepkörben megjelenő gazdasági szereplő egy másik ajánlatban (részvételi jelentkezésben) betöltsön egy másik szerepkört, legyen az akár ajánlattevő (részvételre jelentkező), alvállalkozó vagy kapacitást biztosító szervezet szerepköre. Ennek megfelelően, ha a nevesített szakember egyébként maga egy ajánlattevő (részvételre jelentkező) a közbeszerzési eljárásban, akkor másik ajánlatban (részvételi jelentkezésben) ajánlattevőként (részvételre jelentkezőként), alvállalkozóként vagy kapacitást biztosító szervezetként való nevesítése jogszerűtlen.A többes megjelenés tilalma azonban nem vonatkozik az ajánlattevői (részvételre jelentkezői) szerepkör alatti szintekre, azaz az alvállalkozókra, kapacitást biztosító szervezetekre. Ennek megfelelően nem ütközik a többes megjelenés tilalmába, ha két ajánlattevő (részvételre jelentkező) ugyanazt a szakembert nevesíti egy alkalmassági követelménynek való megfelelés érdekében, és ez a szakember alvállalkozóként, illetve kapacitást biztosító szervezetként van megjelölve a két ajánlatban. Ugyanazon alvállalkozó és ugyanazon kapacitást biztosító szervezet tehát jogszerűen megjelölhető két ajánlatban (részvételi jelentkezésben). Ez a helyzet rendszeresen előfordulhat olyan közbeszerzések esetében, amelyek egy szűk piacot érintenek, vagy valamilyen speciális szaktudás miatt az elérhető szakemberek száma korlátozott (pl. műemlék-restaurátorok vagy művészek).A többes megjelenés tilalmának vizsgálata mellett az ajánlatkérőnek azonban más jogi megközelítést is alkalmaznia kell az ajánlatok (részvételi jelentkezések) bírálata során, mert ugyanazon szakember megnevezése más okból lehet jogszerűtlen. Az ajánlatkérőnek vizsgálnia kell a verseny tisztasága alapelv sérelmének lehetőségét, hogy a szakember átfedése versenykorlátozó tényezőként jelentkezik-e a közbeszerzési eljárásban.Az ajánlatkérőnek az ajánlatok (részvételi jelentkezések) tartalmát abból a szempontból is körültekintően kell mérlegelnie, hogy felmerülhet-e a két ajánlattevő (részvételre jelentkező) közötti versenykorlátozó magatartás, összejátszás arra visszavezethetően, hogy ugyanazon szakembert nevesítették az ajánlatban. Az ajánlatok (részvételi jelentkezések) közötti nagy fokú tartalmi és formai hasonlóság, a szakmai ajánlat hasonlósága, hasonló ajánlatkészítési, árazási sémák, hibák azonossága, az egymáshoz viszonyításban feltűnő alá-fölé rendeltségi viszony, a közbeszerzési eljárásban tanúsított magatartás, mint például nyertes pozícióból hiánypótlás nem teljesítése, mind jelzésértékű tud lenni az ajánlatkérő számára.Különös figyelemmel kell vizsgálódni akkor, ha a két ajánlatban (részvételi jelentkezésben) nevesített szakember ugyan nem ajánlattevő (részvételre jelentkező), […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.