Tervezési szolgáltatások egybeszámítása


Hogyan kell a különféle tervezési szolgáltatásokat egybeszámítani a Kbt. 18. §-ának (2) bekezdésére tekintettel? Hogyan értelmezzük a műszaki-gazdasági funkcionális egység fogalmát a tervezési szolgáltatások esetében? A korábbi gyakorlat szerint a szolgáltatás hasonlósága alapján egybeszámítottuk az adott évben jelentkező valamennyi magasépítési tervezési szolgáltatást. A Közbeszerzési Hatóság részekre bontás tilalma alkalmazásához kiadott útmutatója azt írja, hogy a szolgáltatások esetében nem a hasonlóság a vizsgálat elsődleges szempontja, hanem az egy közös cél, vagyis ugyanazon építési beruházáshoz kapcsolódó valamennyi tervet (engedélyes, kiviteli), még ha ezek elkészítése nem is egy időben merül fel, egybe kell számítani. De ha egy adott évben több különböző építési beruházáshoz kell kiviteli terveket beszereznem, amelyek nyilvánvalóan nem egy közös cél megvalósítását szolgálják, akkor e tervezési szolgáltatások becsült értékét a szolgáltatás hasonlósága miatt már nem kell egymással egybeszámítani?


Megjelent a Közbeszerzési Levelekben 2014. május 7-én (170. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3406

[…] útján szerzi be. Ez önmagában nem jogszerűtlen ajánlatkérői cselekmény, akkor válik azzá, ha az ajánlatkérő azért bontja részekre a szolgáltatás beszerzését, mert ezzel el akarja kerülni a közbeszerzést vagy a második rész szerinti uniós eljárásrendet. Abban az esetben tehát, ha az ajánlatkérő részekre bontottan szerez be egy szolgáltatást, de a részek értékét összeadva állapítja meg az alkalmazandó eljárásrendet, nem követ el jogsértést. Ha azonban mindegyik rész tekintetében a rész értéke alapján választja meg az eljárásrendet, és ez nem felel meg a teljes szolgáltatásra kiszámított érték szerinti eljárásnak, akkor jogszerűtlenül jár el.Az Útmutató abban nyújt segítséget az ajánlatkérőknek, hogy meg tudják állapítani, hogy az egyes beszerzési tárgyak esetében mit kell figyelembe venniük annak megítéléséhez, hogy az adott körben tervezett beszerzéseket egy beszerzésként vagy több beszerzésként kell-e kezelniük.Szolgáltatások esetén ez a kisegítő szabály az ún. műszaki-gazdasági funkcionális egység vizsgálata. Ezt természetesen minden szolgáltatás beszerzésekor egyedileg, a tervezett beszerzés jellemzői alapján kell megítélni. Ennek keretében kell vizsgálni, hogy a szolgáltatás korábbi vagy később tervezett beszerzéssel műszaki vagy gazdasági szempontból egységet alkot-e, funkcionális szempontból kapcsolódnak-e egymáshoz, illetve a megkötni tervezett szerződések feltételrendszere azonos-e.Mint látható, nemcsak az egy időben, hanem az egymást követően megvalósított beszerzésekre is kiterjed az ajánlatkérő vizsgálati kötelezettsége.A vizsgálat alapján lehet megítélni, hogy mi tartozik egybe, és arra vagy egy, vagy több eljárást lehet lefolytatni a szerződéskötés érdekében, de az összeadott (egybeszámított) érték alapján.A tervezési szolgáltatások tekintetében is a műszaki-gazdasági egység és a funkcionális azonosság az irány­adó.Az Útmutató példaként említi az EUB C-574/10. számú ítéletét.Ebben az ügyben egy önkormányzati létesítményhez kapcsolódó tervezési és mérnöki szolgáltatásokat rendelt meg az önkormányzat oly módon, hogy felújítási szakaszonként kötött szerződést ugyanazzal az irodával, ugyanazon feladatokra, ugyanazon díjazási metódussal.Az EUB azt mondta ki, hogy miután– ugyanazon létesítményhez kapcsolódtak a szolgáltatások;– a szerződések szolgáltatási tartalma (tipikus mérnöki feladatok ellátása kisebb különbségekkel) azonos volt;– ugyanazzal az irodával kötötte meg az önkormányzat a szerződéseket;– a díjazás módja is megegyezett;ezért ezek a szolgáltatások gazdasági és műszaki szempontból egységességet mutatnak, funkcionálisan folytonosságot jelentenek, amelyet nem tör meg az, hogy időben nem egyszerre, […]
 
Kapcsolódó címke:
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.