Gazdasági ésszerűség közbeszerzési jogviszonyban

Kérdés: Mit jelent a gyakorlatban a Kbt. 86. §-ának (4) bekezdése szerinti "gazdasági ésszerűség" fogalom?
Részlet a válaszából: […] ...készletet találtraktárában, ez nehezen elfogadható, és a gazdasági ésszerűséggel semösszeegyeztethető, azaz az ajánlatkérő kevesebb kockázatot vállal, amennyibennem fogadja el a fenti indokolást. Tény azonban, hogy egyértelmű definíciójátnem tudjuk a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 8.

Objektív és szubjektív indokok a kirívóan alacsony ár megítélésekor

Kérdés: A Kbt. 86. §-ának (3) bekezdése vonatkozásában mely indok tekinthető objektívnak (szubjektívnak) a kirívóan alacsony ár körében? Tudják-e ezt gyakorlati példákkal (ellenpéldákkal) szemléltetni?
Részlet a válaszából: […] ...objektív indokolás elfogadásával kapcsolatbanajánlatkérőnek minden esetben kockázatot kell vállalnia, tekintettel a Kbt.általános megfogalmazására. A törvény kérdésben felhívott rendelkezése szerintugyanis az ajánlatkérő az olyan objektív alapú indokolást...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 8.

Egybeszámítás eltérő rezsimbe tartozó beszerzéseknél

Kérdés: Figyelemmel az egybeszámítási szabályokra, hogyan jár el az ajánlatkérő jogszerűen, ha az év folyamán több építési beruházást valósít meg, amelyek közül némelyik meghaladja, némelyik nem éri el az építési beruházásokra vonatkozó nemzeti értékhatárt? Mely beszerzéseket kell egybeszámítani az építési beruházások esetén, figyelemmel a fentiekre és az éves összesített közbeszerzési tervre is?
Részlet a válaszából: […] ...lenne teljesíteni a feladatot, ebbenaz esetben bizony az ajánlattevő feladata annak megállapítása, hogy ennekmennyi a valószínűsége. A kockázat vállalása gyakori ebben az esetben, mégisbármilyen következtetésre is jut az ajánlatkérő, érdemes döntésétszakvéleménnyel...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 16.

Bonyolító cég költségének forrásai

Kérdés: Az ajánlatkérő nem tudja megfizetni a közbeszerzési eljárásait lebonyolító céget. Olyan alternatív megoldásban gondolkodik, hogy például a pályázaton ajánlattevőként indulóktól vagy legalább a nyertestől a bonyolító valamiféle díjazást kapjon, mármint a dokumentáció ellenértékén kívül. A központosított közbeszerzés adta az ötletet, ahol az ajánlattevő fizeti a közbeszerzési díjat. Akár úgy is lehetne, hogy a nyertes egy fix összeget köteles megfizetni a pályázatot lebonyolító cégnek, de arról is szó lehet, hogy egy százalékos arány kerülne meghatározásra, amely szerint a végső ár 0,5 százalékát fizetné meg a nyertes a lebonyolítónak. Van-e erre törvényes lehetőség?
Részlet a válaszából: […] ...nem ütközik akadályba, ebben az esetben azonban az esetlegesen kevésséfogyó dokumentációval kapcsolatos alacsony bevétel kockázatát az ajánlattevőállja. Ebben a helyzetben sincs ugyanakkor arra lehetőség, hogy az ajánlatkérőaránytalanul magas...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 16.

Közbeszerzés elmulasztásának szankciója

Kérdés: Egy klasszikus ajánlatkérőnél (központi költségvetési szerv) létszámleépítés volt, ami az adatelemzőket, kutatókat is érintette. A sürgető határidős feladatok miatt várni nem lehetett, ezért szerződés alapján egy külső céget is bevontak a feladatok megoldásába. A feltételek kb. az alábbiak voltak: megbízás minden negyedévben 4 millió forintig, de mindig a konkrét munkához igazodóan, konkrétan számla alapján. Az intézmény vezetőjét felmentették, s az egyik fő indok az volt, hogy pályáztatás nélkül kötött szerződést. Ha a havi szerződéses keretösszeget a szerződés végéig, azaz 2004 decemberéig felszorozzuk, akkor ez csekély mértékben túllépte az értékhatárt, de a várható feladatátcsoportosítás és a konkrét számlás elszámolás miatt valószínűsíthető volt, hogy a tényleges kifizetések a közbeszerzési értékhatár alatt maradnak, továbbá a nagyon közeli jelentéstételi kötelezettséghez kapcsolódó feladatok miatt még az egyszerű eljárás sem fért volna bele a rendelkezésre álló időbe. Tényleges túllépésre nem került sor, mert négy hónappal a megállapodás megkötése után, közös megegyezéssel felbontották a szerződést, de ezt már nem a felmentett vezető eszközölte. A közbeszerzés elmulasztását hasonló körülmények között (leépítések, átszervezések, teljesítési kényszer, bizonytalanságok, az értékhatár csekély túllépése) hogyan szokták szankcionálni? Van-e esetleg erre precedens? Tudnak-e esetleg olyanról, hogy ilyesmi felmentési indokként szerepelt, vagy felmentéshez vezetett?
Részlet a válaszából: […] ...jogszerű megoldás ebben az esetben is, amely legalább olyangyors, mint az egyszerű eljárás, amire a kérdező gondolt felvetésében, de igenkockázatos, hiszen a Döntőbizottságnak az ajánlatkérő köteles bejelenteni ahirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás indítását,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 14.

Ajánlatkérői "szabadság" határai

Kérdés: A Közbeszerzési Levelek 1283. kérdése esetében valóban annyira nagy az ajánlatkérő szabadsága, mint ahogyan az a válaszból kitűnik?
Részlet a válaszából: […] ...és ennek megfelelően közösségi rezsimben bonyolít, vagy példáulelőzetes évi adatai alapján nemzeti eljárást folytat le, és vállalja akockázatát akár az esetleges túllépésnek is. A szabadság abból a szempontbólvan meg, hogy olyan közel van egymáshoz a nemzeti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 14.

Nemzetbiztonsági jegyzék "résztvevői"

Kérdés: A nemzetbiztonsági beszerzések esetében milyen lehetőség van felkerülni a nemzetbiztonsági jegyzékbe?
Részlet a válaszából: […] ...az illetékesnemzetbiztonsági szolgálat dönt. A jegyzékbe olyan cég kerülhet, amelynél anemzetbiztonsági szakvélemény alapján biztonsági kockázati tényező nem merültfel;– az előzetes minősítés befejezése után az érintett céget,és ha van, az azt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. április 23.

Jogorvoslati arány és kötelező hirdetmény-ellenőrzés összefüggései

Kérdés: Létezik-e valamilyen összefüggés a 25 százalékos jogorvoslati arány és a kötelező hirdetmény-ellenőrzés között? A jogorvoslati kérelmek típusai/összetétele alátámasztja-e a kötelező hirdetmény-ellenőrzés fenntartásának szükségességét?
Részlet a válaszából: […] ...rejt egyben magában.Azonban a hirdetmény-ellenőrzés azt eredményezi, hogy kiküszöböl olyan elemeketa hirdetményekben, amelyek jogorvoslati kockázatot rejtenek. Mindezek alapjánaz összefüggés tehát – véleményünk szerint – nem tekinthető egyértelműnek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. április 2.

Saját referencia törvényi szabályozása

Kérdés: Van-e a valamilyen törvényi előírás, kikötés (én nem találtam) arra az esetre, ha az ajánlatkérő referenciát kér, akkor az ajánlattevő saját magáról adhat-e olyat?
Részlet a válaszából: […] ...kíván referenciát adni. A piaci gyakorlat a más biztosítóval valószerződés, viszontbiztosítás, azaz nem a saját ingatlan saját kockázattal valóbiztosítása. A piaci gyakorlat ismeretében tehát hasonlóképpen nem fogadható ela saját magunk által...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. április 2.

Egyidejű tájékoztatási kötelezettség teljesítése eljárás visszavonása esetén

Kérdés: Közösségi rezsimben folytatott eljárás visszavonása esetén milyen módon van lehetősége az ajánlatkérőnek a Kbt. 76. §-ának (2) bekezdésében előírt egyidejű tájékoztatási kötelezettségének eleget tenni, tekintettel arra, hogy ebben az esetben a hirdetmény feladására a Kbt. 44. §-ának (5) bekezdését kell alkalmazni, és a Közbeszerzések Tanácsa csak a feladást követő napokban tájékoztatja az ajánlatkérőt a hirdetmény feladásáról?
Részlet a válaszából: […] ...ebben a helyzetben tekintettel kell lennie a hazaihirdetménytovábbítás rendszerének sajátosságaira, valamint érdemes minélkevesebb kockázatot vállalnia, azaz akár két tájékoztató levelet is el kelljuttatnia az ajánlattevőkhöz. Nincs tehát értelme abból...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. február 19.
1
20
21
22
23